STRUKTURALISME GENETIK
Ah. Syahrul Rahmat (12020114047)

A.    Sosiologi Sastra
Reriptan sastra ora bisa uwal saka urip bebrayan. Ilmu kang ngrembung gegayutane sastra lan bebrayan masyarakat yaiku sosiologi sastra. Wellek lan Warren (2014:100-101) ngandharake menawa konsep sosiologi sastra minangka sesambungan antarane panripta, reriptan sastra, lan pamaca.
Sosiologi pangripta mujudake kahanan sosial, ekonomi, ideheologi, lan integrasi sosial pangripta. Sosiologi reriptan sastra njlentrehake isi teks sastra, ancase reriptan sastra, lan perkara sosial sing maujud sajrone reriptan sastra. Dene sosiologi pamaca ngrembug kawigatene marang lelandhesan sosiale pamaca, pangraribawane sastra marang pamaca, pangrembakan sosial pamaca.

B.     Strukturalisme Genetik
Sosiologi sastra cundhuk karo aliran sastra strukturalisme genetik. Endraswara (2011:56) ngandharake menawa strukturalisme genetik wiwitane dirembakakake ing Prancis dening Lucien Goldmann. Anggone nganalisis novel, Goldmann mesthi negesake landhesan sejarah. Reriptan sastra minangka representasi kasunyatan sejarah sing njalari tuwuhe reriptan sastra.
Strukturalisme genetik sing diwawas dening Goldmann nduweni rong perkara sing dadi dhasare. Sepisan yaiku sesambungane makna saben perangane reriptan sastra sing padha. Kapindone yaiku sesambungan iku mujudake perangan sing nyawiji lan ngiket. Miturut Goldmann (sajrone Ratna, 2003:60) kanthi variabel pandhangan ndonya lan kelas sosial, dheweke yakin menawa sastra nduweni titik tolak sing kuwat kanggo njelasake kahanan bebrayan masyarakat tartamtu. Mulane pangripta ora mungkin nduweni pandhangan  dhewe, nanging pandhangan ndonya suatu kolektif. Pandangan iku uga dudu realitas,  nanging refleksi sing diwedhar sacara imajinatif.
Struktur reriptan sastra nduweni gegayutan sing raket karo struktur sosial. Struktur reriptan sastra yaiku sekabehane teks basa reriptan sastra (wujud) sing nduweni teges lan dinamis. Diarani dinamis amagra reriptan sastra iku awujud saka proses sejarah sing terus mlaku lan ditindhakake masyarakat ing ngendi wae reriptan sastra iku ana. Istilah genetik tegese reriptan sastra iku nduweni asal-usul (gen) sajrone proses sejarahe.
Minangka sawijine teori, strukturalisme genetik minangka gambaran kasunyatan. Yaiku gambaran ngenani tata panguripan sing nduweni sistim lan padu sing didhasarake karo landhesan ontologis kang awujud kodrat anane kasunyatan iku lan landhesan epistimologis kang awujud gagasan sing sistematik ngenani cara ngreteni kasunyatan iku. Kabeh  mau diperang dadi nem konsep dhasar sing mangun teori iki yaiku fakta kamanungsan, subyek kolektif, strukturasi, pandhangan donya, pangerten, lan panjelasan (Faruk, 2013:59).
Strukturalisme genetik mujudake teori sing didhukung karo konsep-konsep kang kedadeyan ing donyane manungsa. Konsep iku yaiku fakta kamanungsan, subyek kolektif, konsep struktur reriptan sastra, lan pandhangan ngenani donya.
1.    Fakta Kamanungsan
Prekara sing ditindakake dening manungsa ora bisa uwal saka bebrayan sosiale. Bebrayan sosial mau akah pangaribawane marang imajinasi-ne pangripta kanggo ngripta reriptan sastra. Kadadeyan iku isa awujud tumindak sosial utawa politik tartamtu. Uga bisa awujud filsafat, seni rupa, seni patung, lan sapanunggale (Faruk, 2013:57).
Goldmann nganggep menawqa kabeh kedadeyan ing donyane manungsa iku salah sawijine  struktur sing nduweni teges (sajrone Faruk, 2013:58). Teges iku tuwuh amarga respon saka subyek kolektif utawa indhividhu. Kedadeyane mujudake asil upaya keseimbangan sing luwih apik sajrone gegayutane karo donya kiwa-tengene.

2.    Subyek Kolektif
Subyek kasunyatan sing ditindakake manungsa bisa diperang dadi loro yaiku subyek individual lan subyek kolektif. Bedane padha karo bedane jinise kadadeyan ing donyane manungsa. Subyek indhividhual mujudake subyek kasunyatan indhividhu (libidal), nanging subyek kolektif mujudake kadadeyan sosial (historis)(Faruk, 2013:62).
Revolusi sosial, politik, ekonomi, lan karya-karya budaya sing gedhe, mujudake kadadeyan sosial (historis). Indhividhu karo naluri-ne ora bisa mujudake kedadeyan iku. Sing bisa mujudake mung subyek trans-individual. Subyek trans indhividhual yaiku subyek sing nangani indhividhu sajrone bagiyan. Ora awujud kalumpuke indhividhu sing ngadeg dhewe-dhewe, nanging dadi siji awujud kolektifitas (Faruk, 2014:63).


3.    Pandhangan Ngenani Donya
Miturut Goldmann pandhangan donya iku awujud istilah sing cocog kanggo bayiyan total saka gagasan lan pangrasa kang kaiket bebarengan karo anggota kelompok sosial tartamtu sing ora sarujuk karo kalompok sosial liyae. Saka kasadharan kolektif,  pandhangan donya iku ngrembaka saka wujude kadadeyan sosial lan ekonomi tartamtu sing diadhepi dening subyek kolektif (Faruk, 2013:67).
Pandhangan donya yaiku ekspresi teoretis saka sawijine kelas sosial sajrone sejarah tartamtu sing diwedhar para pangripta, filusuf, lan seniman ing karyane.

4.    Konsep Struktur Reriptan sastra
Reriptan sastra sing gedhe mujudake produk strukturasi subyek kolektif kaya sing wis diandharake ing ndhuwur. Reriptan sastra nduweni struktur sing kohern lan padu. Sajrone strukturalisme genetik, konsep struktur reriptan sastra beda karo  konsep struktur sing wis dikenal (Faruk, 2013:71).
Goldmann (sajrone Faruk, 2013:71). nduweni pamawas ngenani reriptan sastra sing umum. Sepisan, reriptan sastra mujudake ekspresi pamawas ngenani donya kanthi imajiner. Kapindho  yaiku sajrone upaya iku pangripta ngripta subyek, obyek, lan relasi imajiner.
Saka andharan iku bisa didudut menawa Goldmann nduweni konsep struktur sing asipat tematik. Sing dadi kawigatene yaiku relasi  antarane subyek karo subyek lan subyek karo obyek sing ana ing sakiwa tengene.
Teew (1988:152) ngandharake menawa kanggone Goldmann ora ana panentang antarane sosiologi sastra karo aliran strukturalis. Mungguhe Goldmann pasinaon reriptan sastra kudu diwiwiti saka analisis struktur. Kabeh reriptan sastra sing penting nduweni structure significative sing asipat otonom lan imanen. Sing kudune digoleki dening panaliti kanthi analisis sing tumemen. Miturut Goldmann uga struktur makna iku makili pandhangan donya (vision du monde) panulis, ora minangka indhividhu, ning uga minangka wakil golongan masyarakat. Adhedhasar pandhangan donya iku panaliti bisa mbandhingake dhata lan analisis kahanan sosial masyarakate. Saka prekara iki reriptan sastra bisa dingerteni mula bukane saka lelandhesan struktur sosiale. Mula varian strukturalis Goldmann diarani strukturalisme genetik, sing ngrembug reriptan sastra saka homologi, dicundhukake karo struktur sosial.


Kapustakan

 Endraswara, Suwardi. 2011. Metodologi Penelitian Sastra: Epistemologi, Model, Teori, dan Aplikasi. Yogyakarta: Caps

Faruk. 2013. Pengantar Sosiologi Sastra: dari Strukturalisme Genetik sampai Post-Modernisme. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ratna, Nyoman Kutha. 2003. Paradigma Sosiologi Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Teeuw, A. 1988. Sastra dan Ilmu Sastra. Jakarta: Pustaka Jaya.

Wellek, Renne lan Austin Warren. 2014. Teori Kesusastraan. Kaindonesiakake dening Melani Budianta. Jakarta: PT. Gramedia.


0 Responses

Posting Komentar