CRITA TANTRI:
KEWAN MINANGKA PATULADHAN KAUTAMAN
(TINTINGAN
STRUKTURAL-ANALISIS UNSUR)
Kirana
Arta Ade M. (12020114030)
Nahdiyah (12020114038)
Ah.
Syahrul Rahmat (12020114047)
2012 B
Prodi S1 Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa, Fakultas
Bahasa dan Seni, UNESA
A. Purwaka
Tantri minangka salah sawijine karya
sastra Jawa Pertengahan kang awujud prosa. Karya sastra iku digawe disertasi
dening C. Hooykaas, sawijine sarjana Walanda ing Leiden dipertahanke tanggal 12
Juli 1929 kanthi judhul, Tantri de Middel
Javaansche Pancatantra Bewerking (Tantri, Pengolahan sacara Bebas saka
Pancatantra menyang Basa Jawa Pertengahan). Pancatantra minangka sumber crita
kewan ing donya (Suwarni, 2013:111).
Pancatantra minangka salah sawijine
karya sastra Sansekerta kang misuwur banget ing India. Wiwit sadurunge Masehi.
Crita kasebut sumebar menyang Asia lan Eropa nganti sadonya. Ing Indonesia,
crita kasebut sumebar menyang kabeh pelosok nuswantara, kanthi crita sing
maneka werna, siji dhaerah lan dhaerah liyane nduweni paraga lan pamaragan sing
beda.
Sastra Jawa minangka sastra
nuswantara sing paling dominan oleh pangaribawa saka India, klebu Pancatantra
sajerone. Salah siji sing paling misuwur yaiku Tantri. Karya kasebut oleh
kawigaten khusus saka Brandes lan Van der Took. Kalorone ngupaya ngumpulake
naskah-naskah sing ana ing Jawa, Madura, lan Bali. Naskah sing kasil
dikumpulake ana 37 iji siji terjemahan interlinier nganggo basa Bali lan siji
terjemahan bebas saka Tantri Demung. Saking akehe naskah, mula Van der Took
ngidhentifikasekake karo fabel. Ing Jawa paraga utamane kancil. Yen dirunut
kanthi detail, crita kasebut bisa dibalekake marang Tantri. Nanging dongeg
kancil sing ana ing Jawa iku asli utawa jiplakan durung bisa dipesthekake.
Adhedhasar pengamatan crita utawa dongeng kancil ora ana ing India (Suwarni,
2013:113).
Crita Tantri kaya dene crita fiksi
liyane ngandhut unsur instrinsik kang ngliputi paraga, pamaragan, alur, latar,
lan unsur ekstrinsik crita kang awujud pesen moral utawa amanat. Saliyane iku
pamaca bisa nemokake bab-bab sing ora lumrah, kayata tokoh ajaib lan kewan kang
bisa ngomong kaya dene manungsa. Babagan kasebut kang mbedakake Tantri minangka
karya prosa Jawa Pertengahan karo reriptan sastra liyane. Mula Tantri nduweni
daya tarik sing bisa nengsemake pamaca mligine bocah-bocah.
Dongeng karipta ora amung kanggo
menehi panglipur, nanging sejatine kang luwih dominan sajrone dongeng
kasebut kinandhut nilai-nilai becik kang migunani. Nilai-nilai kautaman kasebut
bisa ditampa lan laras kanggo patuladhan tumrap bocah. Mula saka iku, prelu
ditindakake panliten kang becik awit saka anane bab-bab sing narik kawigaten
sajroning wacan bocah utawa sastra kanggo bocah, mligine dongeng. Babagan
iku uga adhedhasar anane sastra kanggo bocah kang uga diwulangake sajrone pawiyatan
ing sekolah.
Saka andharan ing ndhuwur, panliti
rumangsa katarik nintingi crita Tantri amarga wujude wacan lan crita bisa
didadekake dongeng lan crita tumrape bocah. Dongeng-dongeng iku bakal dionceki
karakteristike banjur digayutake karo sarana panggulawenthah tumrape bocah. Tintingan
kang digunakake sajrone panliten iki yaiku tintingan struktural kang wose
nintingi cerita mau saka unsur-unsur pamangun critane. Crita tanti sing dipilih
ana lima. Crita iki ana ing buku Sarwacastra jilid I anggitane Hadiwidjana
(1953) lan dadi sumber dhata panliten ing makalah iki. Critaneirah-irahane yaiku
Wre Mwang Manar, Tan Wruh ing Nitiyogya,
Gagak Mwng Sarpa Pejah Dening Yuyu, Anemu Duhkha, lan Manuk Baka Mati Denikang Yuyu. Crita iki umume paragane awujud
kewan kang bisa dadi patuladhan kautaman.
Metodhe sing digunakake
sajrone panliten iki yaiku metode deskriptif kualitatif. Sumber data arupa
dongeng saka crita Tantri. Dipilih amarga crita iki kayadene karaktrinsik bocah
kang idhentik karo bab fabel. Saliyane iku uga kanggo nyelarasake karo
kabutuhane bocah kang butuh patuladhan kang awujud panggulawenthah mligine kang
gegayutan karo pembentukan karakter. Data panliten iki awujud tembung,
frasa utawa ukara saka patang dongeng iku. Instrumen panliten yaiku panliti
dhewe. Tata cara pangumpulane dhata yaiku kanthi metodhe kapustakan. Tata
cara ngolah dhata yaiku nggunakake metodhe analisis isi kanthi tintingan
struktural.
Endraswara (2011:52)
ngandharake menawa panaliten struktural mandheng reriptan sastra minangkawujud
kang madeg dhewe, nyisihake unsur sanjabane reriptan sastra. Miturut Abrams, metode strukural yaiku upaya nganalisis
sawijining karya sastra kanthi cara kang objektif lan uwal saka bab-bab sanjabane teks sawijining
karya sastra. Sajroning analisis struktural, teks diwawas minangka sawutuhing
makna kang madeg dhewe kanthi cara otonom
kanthi koherensi intern (Nurgiyantoro, 2010:36).
Tata cara analisis data
sing ditindakake sajrone panliten iki yaiku maca kanthi temenan kanggo
mangerteni isi lan makna dhata kasebut. Sabanjure nliti maneh dhata kang wis
dimangerteni, kegiyatan nliti dhata sing diselarasake kalawan teori struktural
yaiku cundhuk lan orane tema, paraga, alur, lan amanat sing kabeh mau
dikarepake minangka karakteristik saka dongeng, banjur milih lan milah sarta
nglompokake dhata miturut perangane. Pangajabe, kanthi panaliten iki bisa
diweruhi titikane dongeng lan katemokake nilai moral kang kinandhut sajrone
dongeng minangka sarana panggulawenthah tumrape bocah.
Kanthi dhasar sing wis
diandharake mau, undhering panliten iki yaiku:
(1)
Kepriye karakteristike serat tantri?
(2)
Kepriye wujud intrinsike crita sajrone
serat tantri?
(3)
Nilai apa wae kang kinandhut sajrone serat
tantri?
B.
Landhesan Teori
Perangan
iki njlentrehake lelandhesan teori kang digunakake kanggo ngonceki lan
nganalisis serat tantri minangka patuladhan mligine tumrap bocah.
1.
Tantri
ing Sastra Jawa Pertengahan
Kasusastran Jawa
minangka kasusastran sing kalebu tuwa ing Indonesia (Hutomo, 1975:7). Ngrembug sastra mligine sastra Jawa, ora bisa uwal saka
anane periodisasi kasusastran Jawa kang diperang dadi papat yaiku kasusastran
Jawa Kuna, kasusastran Jawa Madya (tengah), kasusatran Jawa Anyar, lan kasusastran Jawa Modern.
Tantri minangka salah sawijine karya
sastra Jawa Pertengahan kang awujud prosa. Karya sastra iku digawe disertasi
dening C. Hooykaas, sawijine sarjana Walanda ing Leiden dipertahanke tanggal 12
Juli 1929 kanthi judhul, Tantri de Middel
Javaansche Pancatantra Bewerking (Tantri, Pengolahan sacara Bebas saka
Pancatantra menyang Basa Jawa Pertengahan). Pancatantra minangka sumber crita
kewan ing donya (Suwarni, 2013:111).
Serat Tantri sumber
utawa babone saka India, baane Sansekerta. Nanging mlebune menyang Jawa wiwit
jaman kuna (Poerbatcaraka, 1957:59-60). Miturut Zoetmulder (1994:545), crita
Tantri minangka crita imajinatif sing diripta dening brahmana kanggo
nggulawenthah putrane ratu sing bodho. Saka crita didaktis iku diajab bisa paring
patuladhan kangg putra ratu mau. Dene versi liya yaiku crita Tantri Kamandaka,
nyritakake ratu sing saben wengi kepengin nduwe bojo anyar. Nganti ana bojone
patih sing masrahake awake kanggo ratu mau. Amarga prigele wong wadon kang
jenenge Tantri mau anggone crita, ratu mau kepengin terus dibaturi Tantri saben
wengi. Saengga dheweke sadhar. Crita iki minangka crita dongeng 1001 wengi asli
Jawa.
2.
Tintingan Struktural
Lumantar panliten struktural, panliti ora gumantung marang aspek liya
sanjabane karya sastra (Endraswara, 2011:51). Tintingan Struktural ana minangka upaya kanggo
njangkepi sawijining panliten sastra kang asipat ekspresivisme (pametune watak lan pangrasane pangripta) lan historis. Panliten sruktural
diwawas luwih objektif (nengenake marang aspek intrinsik sawijining karya
satra) amarga amung adhedhasar karya sastra iku dhewe, kanthi ora anane
cawe-cawe saka unsur liya, sawijining karya sastra bakal disawang minangka
sawijining asil cipta estetis.
Miturut Abrams, metode strukural yaiku upaya nganalisis
sawijining karya sastra kanthi cara kang objektif lan uwal saka bab-bab sanjabane teks sawijining
karya sastra. Sajroning analisis struktural, teks diwawas minangka sawutuhing
makna kang madeg dhewe kanthi cara otonom
kanthi koherensi intern (Nurgiyantoro, 2010:36).
Kahanan iki disebabake anane sesambungan kang salaras
antarane
bentuk lan isi (dikotomik). Analisis struktur sajrone dongeng kang
dikumpulake panulis kapunjer ing
babagan tema, paraga lan pamaragan, latar, lan nilai morale.
3.
Unsur Intrinsik
Unsur pamangun sawijining karya sastra diperang
dadi loro, yaiku unsur intrinsik (intrinsic) lan unsur ekstrinsik (extrinsic).
Unsur intrinsik yaiku unsur-unsur kang mangun sawijining karya sastra iku
dhewe (Nurgiyantoro, 2010:23). Unsur kang mesthi bakal
ditemokake nalika sawijining pawongan maca karya sastra. Wujude unsur intrinsik
yaiku tema, paraga, plot utawa alur, kelir, lan sudut pandang. Ing ngisor iki
bakal diandharake unsur-unsur intrinsik kang mangun karya sastra.
a.
Tema
Sakabehe karya fiksi nduweni utawa ngandhut tema.
Miturut Stanton lan Kenny tema (theme) yaiku makna kang kinandhut dening
sawijining cerita (Nurgiyantoro, 2010:67). Tema ing sakabehing bab asipat mengikat ana lan orane
lelakon-konflik-kahanan tartamtu, kalebu sakabehing unsur intrinsik liyane,
amarga bab kasebut kudu nyengkuyung cetha apa orane tema kang bakal
diandharake. Tema didadekake dhasar pangrembakaning sawutuhing cerita, mula ing
kene tema asipat ngrasuk marang sawijining cerita. Mula, kanggo nemtokake tema
sawijining karya fiksi, tema kudu didudut saka sakabehing cerita kanthi
sawutuhe, dudu adhedhasar saperangan bab tartamtu saka cerita. Tema minangka sesambungan antarane
makna lan tujuwan panulisan prosa fiksi dening pengarang, mula pamaca kudu
ngerteni perangan signifikan kang mangun sawijine crita, ndudut makna sing
kinandhut, lan bisa ngayutake karo tujuwan pangriptane reriptan sastra
(Aminuddin, 2011:91).
b.
Paraga
Paraga yaiku wong kang ana sajroning karya fiksi kang dening pamaca
digambarake nduweni nilai moral lan pakulinan tartamtu kang kagambarake nalika
guneman utawa tumindak (Abrams sajrone Nurgiyantoro, 2010:165). Senajan paraga sajroning cerita mujudake
paraga fiksi, paraga iku kudu urip kanthi cara kang wajar kaya manungsa kang
nduweni pamikir lan pangrasa. Paraga uga manggoni panggonan kang mathuk
minangka media kanggo nggambarake amanat, moral, utawa samubarang kang kanthi
sengaja kepengin ditujokake marang pamaca dening panulis. Sajrone karya fiksi,
saliyane paraga uga kerep anggone ditemokake tembung pamaragan yaiku gegambaran kang cetha ngenani sawijining
wong kang didhapuk sajroning cerita. Mula saka iku, tembung
pamaragan tegese luwih rowa tinimbang paraga. Pamaragan ngandharake sapa paraga
crita, kepriye wateke, lan kepriye gegambarane paraga kasebut sajrone cerita saengga bisa menehi gegambaran kang cetha tumrap pamaca. Pamaragan ing kene digunakake minangka sarana kanggo nggambarake
sawijining paraga.
c.
Plot
Plot mujudake unsur
fiksi kang wigati. Kenny ngandharake plot minangka lelakon-lelakon kang
diwujudake sajrone cerita kang ora asipat apa anane, amarga pangripta nyusun
lelakon-lelakon iku adhedhasar sebab-akibat
(Nurgiyantoro, 2010:113).
Adhedhasar urutan wektu, Nurgiyantoro (2010:153) merang plot utawa alur dadi loro, yaiku alur
lurus (progresif) lan alur balik (regresif). Sajrone alur lurus prakara-prakara
kang dumadi digambarake kanthi runtut utawa kronologis, dene alur balik prakara
kang dumadi digambarake kanthi ora runtut.
Anane plot ditemtokake
dening telung unsur, yaiku lelakon, konflik lan klimaks. Semana uga ngenani
kualitas lan drajading kawigaten sawijining karya fiksi. Cacahing cerita
sajrone karya fiksi akeh banget, nanging durung mesthi yen ngandhut konflik.
Cacahing konflik uga akeh, nanging amung
konflik utama kang bisa diarani klimaks. Unsur-unsur kasebut bakal diandharake
ing ngisor iki.
d.
Kelir
Kelir (setting) diarani uga landhesan kang
tegese tumuju marang panggonan, wektu, lan lingkungan sosial panggonan dumadine
lelakon kang dicritakake (Abrams sajrone Nurgiyantoro, 2007:216). Nurgiyantoro
sajrone bukune uga merang kelir adhedhasar unsur-unsur pokok, yaiku panggonan,
wektu, lan sosial. Kelir panggonan tumuju marang ing ngendi dumadine lelakon
kang dicritakake sajrone karya fiksi. Kelir wektu nduweni sesambungan karo
“kapan” dumadine lelakon kang dumadi sajrone karya fiksi. Kelir sosial tumuju
marang bab-bab kang nduweni sesambungan karo kahanan sosial masyarakat tartamtu
ing panggonan kang dicritakake sajrone karya fiksi. Katelune senajan nuduhake
marang prakara kang beda, nanging kasunyatane sumambungan lan padha-padha
ngaribawani siji marang liyane.
4.
Amanat/Nilai Moral
Reriptan sastra saliyane ngandhut nilai estetis, uga ngandhut nilai
etik lan saintik. Mula sajrone
reriptan sastra ditemokake sawijine nilai moral kag diwedhar pangripta sajrone
reriptan fiksi iku. Nilai moral sajrone reriptan fiksi umume minangka
pandhangane pangripta ngeneni nilai-nilai kabecikan sajrone urip lan panguripane
manungsa.
Nurgiyantoro (2010:321) ngandharake menawa reriptan sastra, fiksi, umume
ngandhut nilai moral sing sesambungan karo budi luhur lan nilai uga norma
kamanungsan. Sifat luhur iku asipat universal. Tegese diyakini lan dipercaya
dening manungsa sajagad. Miturut pamawase Nurgiyantoro uga (2010:323-324),
nilai moral sesambungan karo panguripane manungsa sing diperang dadi telu.
Yaiku manungsa karo dhiri pribadhine, manungsa karo sapadha, lan manungsa karo
pengerane. Jinise sesambungane manugsa iku isih bisa diperang maneh adhedhasar
tumindak lan sikepe.
5.
Nilai Patuladhan Kautaman tumrape
Bocah
Panggulawenthah
tumrap bocah bisa diwedhar lumantar patuladhan kang umume gegayutan karo bab
pendhidhikan moral. Pendhidhikan moral dibutuhake dibutuhake amarga ing jaman
saiki kahanan moral utawa akhlak generasi mudha wis wiwit rusak. Pendhidhikan
karakter yaiku sawijine upaya kanggo dhidhik bocah-bocah supaya bisa njupuk
keputusan kanthi wicaksana lan ngetrapake sajrone panguripan sabendina, saengga
dheweke bisa menehi pangaribawa kang becik marang lingkungane (Ratna Megawangi,
sajrone Dharma Kesuma, dkk, 2012:5).
Ana
telung telung idhe pikiran penting sajrone pendhidhikan karakter yaiku:
1. Proses transformasi nilai-nilai
2. Dirembakake sajrone kepribadhen
3. Nyawiji sajrone tindak-tanduk
C. Andharan
Perangan
iki bakal ngandharake ngenani karakteristike serat tantri, wujud intrinsike
crita sajrone serat tantri lan nilai kang kinandhut sajrone serat tantri
minangka patuladhan (tumrap bocah).
1.
Karakteristike
Serat Tantri
Tantri minangka salah sawijine karya
sastra Jawa Pertengahan kang awujud prosa. Karya sastra iku digawe disertasi
dening C. Hooykaas, sawijine sarjana Walanda ing Leiden dipertahanke tanggal 12
Juli 1929 kanthi judhul, Tantri de Middel
Javaansche Pancatantra Bewerking (Tantri, Pengolahan sacara Bebas saka
Pancatantra menyang Basa Jawa Pertengahan). Pancatantra minangka sumber crita
kewan ing donya (Suwarni, 2013:111).
Pancatantra minangka salah sawijine
karya sastra Sansekerta kang misuwur banget ing India. Wiwit sadurunge Masehi.
Crita kasebut sumebar menyang Asia lan Eropa nganti sadonya. Ing Indonesia,
crita kasebut sumebar menyang kabeh pelosok nuswantara, kanthi crita sing
maneka werna, siji dhaerah lan dhaerah liyane nduweni paraga lan pamaragan sing
beda.
Sastra Jawa minangka sastra
nuswantara sing paling dominan oleh pangaribawa saka India, klebu Pancatantra
sajerone. Salah siji sing paling misuwur yaiku Tantri. Karya kasebut oleh
kawigaten khusus saka Brandes lan Van der Took. Kalorone ngupaya ngumpulake
naskah-naskah sing ana ing Jawa, Madura, lan Bali. Naskah sing kasil
dikumpulake ana 37 iji siji terjemahan interlinier nganggo basa Bali lan siji
terjemahan bebas saka Tantri Demung. Saking akehe naskah, mula Van der Took
ngidhentifikasekake karo fabel. Ing Jawa paraga utamane kancil. Yen dirunut
kanthi detail, crita kasebut bisa dibalekake marang Tantri. Nanging dongeg
kancil sing ana ing Jawa iku asli utawa jiplakan durung bisa dipesthekake.
Adhedhasar pengamatan crita utawa dongeng kancil ora ana ing India (Suwarni,
2013:113).
Karakteristik
utawa titikane serat tantri minangka patuladhan (tumrap bocah) kaya ing ngisor
iki.
a.
Minangka salah siji karya sastra
Sansekerta sing misuwur banget ing India. Saking misuwure iku, mula Tantri
klebu sastra Jawa Pertengahan sing paling dominan oleh pangaribawa saka India. Wiwit
sadurunge Masehi wis sumebar ing donya kanthi maneka werna crita lan nduweni
paraga sasrta pamaragan sing beda.
b.
Narik kawigatene para orientalis barat
kanggo nliti. Kabukti saka akehe panliten tumrap Pancatantra sing ditindakake
dening para sarjana kayata, Benfey, Brandes, Van der Took, Joynboll, lan C.
Hooykaas. Saben panliti nduweni objek sing beda-beda kanggo ditliti. Benfey
nlti limang kitab fabel, dongeng lan crita-crita saka basa Sansekerta. Brandes
nggawe artikel ngenani Pncatantra dibandhingake karo crita sing ana ing Jawa.
Van der Took nliti Tantri adhedhasar marang 4 naskah. Joynboll nggawe artikel
ngenani Tantri sing diemot sajrone Ensiklopedi van Netherland aust Indie jilid 4. C. Hooykaas nggawe disertasi
ngenani Tantri.
c.
Diidhentifikasekake karo fabel. Bab
kasebut dumadi amarga Tantri iku sumbere saka Pancatantra sing isine ngrembug
crita kewan. Dadi sacara ora langsung, tantri iku laras karo fabel.
d.
Sarana pendhidhikan moral utawa menehi
panglipur kang asipat ndhidhik lan mbentuk karakter. Adhedhasar isine kang
ngemu nilai didaktis lan etis, mula Tantri bisa didadekake sarana kanggo mulang
muruk bocah sing kudu dibentuk karaktere wiwit cilik.
e.
Saka 37 naskah sing wis kasil
diklumpukake Brandes lan Van der Took, digolongake dadi 12 klompok, yaiku
prakarana, tantri demung, tantri Bali (tantri Bug-bug), tantri Bali, tantri nggunakake basa Bali, tantri Bali
(Gunakaya), Cantri, Bayan Budiman, Rato sasoce, Kakawin tantri Kamandaka.
Dene Crita kang ditliti
sajrone panaliten iki yaiku crita Tantri kang ajudhul Wre Mwang Manar, Tan Wruh ing Nitiyogya, Gagak Mwng Sarpa Pejah Dening
Yuyu, Anemu Duhkha, lan Manuk Baka
Mati Denikang Yuyu. Sinopsis critane kaya mangkene.
a. Wre Mwang Manar
Ana manuk nggawe
omah, ditunggoni kera, si manuk alok marang kera supaya ora males lan bangun
omah kaya dheweke, ning si kera jelaskake yen adat saka nenek moyange ora
mangkono. Lan si kera nuturi supaya ora angel nelingake utawa ngilokake, kudu
di deleng posisi lan kahanane.
b. Tan Weruh Ing Nitiyoga
Ana raja lan
putri lagi mlaku-mlaku meyang hutan, si raja kerasa ngantuk, lan masrahake
keselametane marang kera. Raja perintah yen ana apa wae kang ngaggu dheweke
kudu dipateni. Si kera digawani pedang. Barang raja lan putri wis turu ana
laler mencok ning gulune raja lan putri, si kera eling marang perintahe
langsung mateni laler kuwi mau nganggo pedang. Nanging apese si raja lan putri
gulune melu pedhot merga laler kuwi mau. Saka cerita iku kita kudu bisa waspada,
lan yen ngewenehi perentah kudu sing cetha, supaya ora nyilakani awake dhewe.
c. Gagak Mwang Sarpa, Pejah Dening Yuyu
Sawijining dina
ana brahmana kang mlaku-mlaku ing pegunungan, ning dalan brahmana kuwi mau
nulungi yuyu. Sawise nulungi yuyu brahmana nerusake lakune, kerasa kesel
brahmana kuwi mau mandek lan turu ing ngisor wit. Dumadakan ana gagak lan ula
kang duwe rekadaya arep mangan brahmana kuwi mau. Rekadaya kuwi mau dirungokake
dening yuyu, kelingan nek dheweke mari ditulung brahmana, yuyu arep males budi.
Gagak lan Ula di apusi, jare arep dibantu. Nanging yuyu kuwi mau malah mateni
Gagak lan Ula. Saka cerita kasebut ana tuladha utawa pitutur ngenani balas
budi.
d. Anemu Duhkha
Ana tuma lan
lamuk kang lagi omong-omongan, lamuk ngomong marang tumo yen awake ora isa lemu
merga yen arep nyesep darahe manungso mesthi dikeplaki. Tumo ngewenehi nasehat
supaya kaya dheweke kang singidan ing rambut-rambut, yen ana waktu isa nyesep
darah sapuas-puase. Nanging lamuk ora isa nahan napsune, barang ana kesemptan
lamuk langsung nyesep darahe raja, barang raja mau kerasa yen dicokot lamuk,
raja mau goleki nanging lamuk wis singidan, raja terus goleki ketemu temo
dipateni, isih durung mari ketemu lamuk pisan, akhire lamuk lan tumo padha
matine.
e. Manuk Baka Mati Denikang Yuyu
Ing tlaga Malini
ana manuk baka kang tamak, manuk baka ngereka daya lan ngapusi para iwak ing
tlaga malini. Manuk baka epok-epok lagi susah atine, merga bakal ana nelyan
kang jarring iwak ing tlaga Malini kebut. Para iwak tambah kagum lan percaya
marang manuk baka kasebut. Si manuk baka ngapusi supaya pra iwak pindah ing
tlaga Andawahana merga jarene ning kana ora ana sing bakal ganggu. Manuk baka
mindahake para iwak kanthi cara nggegem ing sikile lan ing paruhie, nanging ora
diterake menyang talga Andawahana para iwak mau malah dipangan dening manuk
baka. Pra iwak mati kabeh kari ana yuyu ing tlaga Malini, si Yuyu jaluk
dipindahake uga menyang tlaga Andawahana, nanging kanthi cara ngglantung ing
gulune manuk baka, teka tlaga Andawahana yuyu malah nyapit gulune manuk baka
nganti pedhot. Saka cerita kasebut isa dimangerteni supaya ora tumindak ala,
merga saben tumindak ana piwalese.
Saka andharan ngenani
struktur pamangune patang dongeng ing ndhuwur, bisa didudut ngenani titikane crita
Tantri iku kaya mangkene:
a.
Tema sederhana, mulane tema mau langsung
gampang dingertani.
b.
Alure umume mung saalur. Alur kasebut
umume yaiku alur maju. Sesambungan karo perkara mesthi ngandhut
kedadeyan-kedadeyan kang diurutake wektune.
c.
Paragane umume cacahe ora akeh, paling
ora loro. Wujude paraga kerep nggunakake kewan utawa samubarang (jeneng liya).
d.
Kelir/setting biyasane nggunakake lingkungan alam lan kahanan sakiwa
tengene.
e.
Sudhut pandhange umume nggunakake sudhut
pandhang wong katelu. Pangripta minangka paraga sajabane crita kang nyritakake
kahanane paraga utama sajrone sastra kasebut.
2.
Wujud
Intrinsike Crita Sajrone Serat Tantri
Tantri
isine ngenani pitutur utawa tuladha kang sinirat sajrone cerita, cerita Tantri
diperanake kewan, naning ana saperangan perane ana kang manungsa. Bisa disebut yen cerita Tantri iki kaya
Fabel. Merga kang merane cerita yaiku kewan. Cerita Tantri iki di dadekake
perangan-perangan kang nyeritakake kedadeyan-kedadeyan kang beda-beda. Nanging
kabeh cerita iku mau kebak pitutur utawa tuladha.
Cerita
Tantri kalebu cerita kang cekak, ana perangane cerita Tantri kang dawane mung
telung paragrap. Cerita tantri iki uga mirip kaya dongeng, merga ing pungkasan
dicetakake karep saka cerita kasebut. Cerita Tantri iki cocog kanggo media
sastra anak, katitik saka andharan ing nduwur.
Saliyane iku cerita Tantri iki
sederhana, ceritane cetha, alure rata-rata alur maju. Setting panggonan kang
digunakake kerep gunakake setting ing hujan, merga kang diceritakake utawa
paragene yaiku kewan. Cerita Tantri kalebu cerita lawas, basa kang digunakake
basa .
a.
Tema
Tema
kang ana ing crita tantri umume mung ana siji, mulane tema mau langsung gampang
dingertani. Tuladhane kaya ing crita “Wre mwang manar” nduweni tema aweh
pitutur. Kabukti saka cuplikan ing ngisor iki.
… majar ikang manar: ,,Kita sang wre,
matangan, masuku, kathamapi tan magaway umahanta, yekadhama ngaranya, ya ta
jugul kunang kita.”
(Hadiwidjana, 1953:42)
Cuplikan
ing ndhuwur nuduhake yen manuk manyar iku aweh pitutur marang kethek supaya
gelem nyambutgawe. Manuk manyar nuturi kethek amarga nalika dheweke nggawe
susuhan, dheweke nyawang polahe kethek sing mung lungguhan wae ing ndhuwur
pang. Bab kasebut nuwuhake kawigatene manuk manyar kanggo ngerteni kena apa si
kethek ora gelem nyambutgawe mbangun omah kamangka kethek iku nduwe tangan lan
sikil.
Sabanjure
tema aweh pitutur uga ana ing crita “TAN WRUH ING NITIYOGYA”. Cuplikane kaya
ing ngisor iki.
… Yateka winekasnira tunggwaguling:
,,nDan kong wre, tunggwaku maguling. Yan ana ngalang-alangana paguling mami,
tuwi yan dusta mngrabasa, kakawancanta sakalwiranya ngalang-alangana ryaku
maguling. Away kita ngundur i jurang. Mah kandaga pinaka sahayanta.” Mangkana
ling sang rajaputra. Enak panidranira kalih. (Hadiwidjana, 1953:44)
Cuplikan
ing ndhuwur nuduhake yen sang raja putra aweh pitutur marang kethek supaya
njaga anggone dheweke turu. Kethek sing setya tuhu marang sang raja banjur
nyanggupi kekarepane sang raja, nanging amarga pitutur mau ngandhut piweling
sing ora cetha, mulane ndadekake bebaya tumrap sang raja. Ing kene dicritakake
yen kethek iku salah panampa lan ora bisa ngetrapake pitutur mau kanthi becik,
saengga pungkasane sang raja mati dening kethek iku dhewe. Bab kasebut laras
karo crita “ANEMU DUHKHA” kang cuplikane kaya ing ngisor iki.
…
Mangkana ling nikang katitinggi, sumahur ikang tuma, lingya: ,,Aum sang
katitinggi, kita pwa mangaran Candila. Ri wruhanta, mami tuma, si Asada ngaran
mami. Kunang sasabha ning hulun ri tilam sang natha; kang minangsa mami rah
ning pupu sang natha. Kunang pamangsa mami manganti kaladesa. (Hadiwidjana,
1953:52)
Cuplikan
ing ndhuwur uga ngandharake tema aweh pitutur nanging ora digatekake.
Dicritakake yen tinggi lan tuma iku minangka kewan kang gawene nyesepi getihe
manungsa. Ing cuplikan kasebut, tuma aweh pitutur marang tinggi yen kepengin
nyesep getihe sang raja iku kudu ngerti wayah, dadi ora angger wae. Kabeh mau
kudu nyawang kahanane lan ora perlu grusa grusu. Perangan pupune sang raja sing
disesep getihe nalika turu. Yen kahanane ora nyengkuyung mula kudu ngenteni lan
lila ora mangan nganti telung dina. Kewan tinggi iku awake kuru amarga ora nate
wareg nalika nyesep getihe manungsa. Nalika diolehi dening tuma nyesep getihe
sang raja, dheweke pranyata ora nggatekake pituture si tuma. Katon anggone
grusa grusu, pungkasane kalorone dipateni dening sang raja.
b. Alur
Alur sajrone sastra
anak biyasane mung saalur. Alur kasebut umume yaiku alur maju. Sesambungan karo
perkara mesthi kisen kedadeyan-kedadeyan kang diurutake wektune. Crita tantri
cacah lima, yaiku “Wre mwang manar, TAN WRUH ING NITIYOGYA, GAGAK MWANG SARPA PEJAH
DENING YUYU, ANEMU DUHKHA, MANUK BAKA MATI DENIKANG YUYU” kasebut, kabeh
nduweni alur maju. Buktine kabeh crita urutane runtut saka wiwitan nganti
pungkasan, ora ana alur mudhur utawa flashback-e.
Dadi ing kene, crita diwiwiti kanthi ngenalake paraga, wiwitane perkara,
puncake konflik, lan dipungkasi kanthi penyelesaian. Rata-rata saka crita
tantri iku diwiwiti kanthi nyritakake paragane, banjur konflik kang awujud
perkara nganti pungkasane dicritakake yen saben paraga kang ora becik tumindake
iku mau wasanane mati kabeh. Senajan nduweni pepadhan sajrone alure, nanging
saben crita nduweni maksud kang beda-beda sajrone isine, saengga bisa aweh
piwulang khusus tumrap para pamacane.
c. Paraga lan pamaragan
Paraga sajrone sastra
anak umume cacahe ora akeh, paling ora ana loro. Dene pamaragane digambarake
kanthi cetha saka tindak tanduke para paraga sajrone crita kasebut. Paraga
sajrone crita tantri bisa diperang dadi loro, yaiku:
1)
Kewan karo kewan
Paraga kewan karo
kewan dituduhake ing crita “Wre mwang manar” kang paraga utamane yaiku manuk
manyar lan kethek. Ing kene manuk manyar nduweni sipat peduli. Katiti saka
tumindake sing nuturi kethek supaya gelem nggawe omah lan ora mung lungguhan
nganggur wae. Dene kethek nduweni sipat dumeh, ora peduli lan ora nggatekake
pitutur.
Sabanjure uga
dituduhake ing crita “MANUK BAKA MATI DENINKANG YUYU”. Sajrone crita kasebut
ana telung paraga, yaiku manuk baka/bangau, iwak, lan yuyu. Manuk baka nduweni
watak licik lan seneng apus-apus. Katiti saka tumindake sing ngapusi iwak-iwak
ing tlaga Malini kanthi tujuwan saperlu didadekake santapane. Dheweke ngaku yen
lagi oleh piwulang saka sang Pandita, mulane ora bakal mangan iwak-iwak ing
tlaga iku maneh. Tibane iku mau mung apus-apus supaya iwak-iwak ing tlaga iku
ora padha nduweni prasangka ala marang dheweke lan pungkasane didadekake
santapane. Banjur iwak nduweni watak gampang percaya. Katiti saka tumindake
sing gampang percaya marang manuk baka sing gawene ndadekake iwak-iwak ing
tlaga Malini iku minangka santapane. Wiwitane iwak-iwak iku ora percaya marang
owah-owahan tumindake manuk baka, nanging suwi-suwi malih percaya amarga kena
apus-apuse manuk baka. Dene yuyu nduweni watak cerdik. Katiti saka tumindake
sing kasil mateni manuk baka kanthi cara nyapit gulune nganti pedhot. Yuyu
ngerti yen manuk baka iku mung apus-apus, mulane dheweke mbales tumindake manuk
baka iku kanthi cara kang ora kinira, saengga ndadekake manuk baka ngrasakake
asil saka tumindak alane iku.
2)
Manungsa karo kewan
Senajan sajrone
crita tantri iku ana paraga manungsane, nanging ing kene kewan tetep dadi
paraga utamane. Crita sing nggunakake paraga kewan lan manungsa yaiku “TAN WRUH
ING NITIYOGYA, GAGAK MWANG SARPA PEJAH DENING YUYU, ANEMU DUHKHA”.
Crita “TAN WRUH
ING NITIYOGYA” nyritakake paraga rajaputra lan kethek. Rajaputra nduweni watak
sembrana. Katiti saka tumindake sing aweh pitutur marang kethek kanthi ora
cetha, saengga dheweke dhewe sing kudu nanggung kabeh akibate. Dene kethek
nduweni watak cerdik kaya uwong lan lulut. Katiti saka tumindake sing manut
marang pituture sang raja, nanging apa kang ditindakake kethek iku mau
mbebayani tumrap sang radja nganti pungkasane raja iku mau mati gara-gara si
kethek ingon-ingone iku.
Crita “GAGAK
MWANG SARPA PEJAH DENING YUYU” nyritakake kewan yuyu sing nduweni watak cerdik
lan becik budine. Katiti saka tumindake sing kepengin mbales budine sang
brahmana sing wis nulungi dheweke kanthi cara ngakali kanthi tujuwan mateni
gagak lan ula sing arep ndadekake brahmana kasebut minangka mangsane. Sang
brahmana nduweni watak seneng tetulung lan welas asih marang kewan. Katiti saka
tumindake sang brahmana sing nulungi yuyu sing meh mati nalika ana ing pucuk
gunung. Dene gagak lan ula nduweni watak kejem lan keji. Kabukti saka tumindake
sing arep mangan sang brahmana. Merga niyate kalorone iku ora becik, mula
pungkasane gagak lan ula padha oleh piwalese dhewe-dhewe.
Crita “ANEMU
DUHKHA” nyritakake kewan tinggi lan tuma sing nyesep getihe sang rajaputra
nalika turu. Tuma nduweni watak peduli. Katiti saka tumindake sing gelem
tetulung lan aweh pitutur marang kewan tinggi sing kepengin nyesep getihe
rajaputra nganti wareg. Tinggi nduweni watak grusa grusu lan ora sabaran.
Katiti saka tumindake sing gage-gage kepengin nyesep getihe rajaputra tanpa
nggatekake kahanan. Sing dikarepake pokoke ndang wareg lan marem, saengga ora
nganti mikirake resiko saka tumindake kasebut. Dene rajaputra nduweni watak
teges, katiti saka tumindake nalika turu banjur dicakot dening tinggi, mula
dheweke kanthi ulet enggal nggoleki tinggi lan tuma sing nyakot dheweke mau ing
clekitan anyaman kasure. Sawise temu, pungkasane kewan mau dipateni kabeh lan
muspra kabeh usahane kewan loro mau.
d. Kelir/setting
Kelir (setting) diarani uga landhesan kang
tegese tumuju marang panggonan, wektu, lan lingkungan sosial panggonan dumadine
lelakon kang dicritakake (Abrams sajrone Nurgiyantoro, 2010:216). Kelir/setting sajrone crita Tantri kang
ditliti mligine kelir panggonan umume nggunakake lingkungan alam lan kahanan
sakiwa tengene. Sajrone crita Tantri iki ana kang dumadi ing alas, ana uga kang
kedadeyan ing kreton. Kaya cuplikan iki.
Ana sira rajaputra macangkramamengameng ring taman
Sidempati…. (Hadiwidjana,
1953:44)
Mahas ta sira ring giri
madewacraya; mamanggih ta sira yuyu ri cikharaning pawarta, si Astapada
ngarannya….
Katon denikang gagak, mataru sang
brahmana rikan patani….(Hadiwidjana, 1953:46)
Cuplikan ing ndhuwur
nggambarake kelir papan panggonan sajrone crita Tantri kang ditliti panulis.
Kaya kang wis kaandharake sadurunge, papan panggonan dumadine crita iki ing
alas lan ing kraton, amarga paragane kewan. Kaya dhata ing ndhuwur, panggonan
dumadine critane ing Taman Sidempati, ing kraton, ig taman, lan ing
Patani—papan pinggir kali--.
Swasana kang
kagambarake umume mung seneng lan susah kang sesambungan karo pamungkase
critane. Kaya kang kagambarake ing cuplikan iki.
Kaserepan sira lumiyat ing langen
ing taman, aheb dening kang sarwa kusuma sugandha….
(Hadiwidjana, 1953:44)
Swasana kang
kagambarake ing ndhuwur yaiku seneng. Nggambarake ratu kang seneng nyawang
kaendahan ing taman kaprajan iku. Dene swasana liyane kagambarake ing cuplikan
iki.
Majar ikang manar: Kita sang wre,
matangan, masuku, kayhampi tan magaway umahanta, yekadharma ngaranya, ya ta
jugul kunang kita.”
Mangkana lingnikang manuk manar,
sumahur ikang wanara: Kawitanta sang manar, wadwa sang Rama kinonira pwa
sumiddhakena karyaning len: tan undangi pwa ya?”….
(Hadiwidjana, 1953:42)
Swasana kang
kagambarake ing cuplikan iku yaiku tegang. Amarga paraga manuk manyar lagi
tukaran karo kethek ngenani kalungguhane. Kekarone padha adu pamawas ngenani
kaprigelane dhewe-dhewe.
e. Sudhut Pandhang
Sudhut pandhange umume
nggunakake sudhut pandhang wong katelu. Pangripta minangka paraga sajabane
crita kang nyritakake kahanane paraga utama sajrone sastra kasebut. Sajrone
crita Tantri iki sudhut pandhang pangripta kagambarake kaya mangkene.
Ana sira
rajaputra macangkramamengameng ring taman Sidempati…. (Hadiwidjana,
1953:44)
Ana sira sang
Brahmana, dateng sakeng Pratala…. (Hadiwidjana,
1953:46)
Ana wre
matatangga lawan manuk manar…. (Hadiwidjana,
1953:42)
Ana tamu si
Asad ngaranya munggwing tilam sang prabhu….
Ana
katitinggi, si Candila ngaranya… (Hadiwidjana,
1953:52)
Dhata
–dhata ing cuplikan iku nggambarake anggone pangripta medhar crita. Saka dhata
saben crita iku bisa dingerteni menawa sudhut pandhang sing digawe yaiku wong
katelu. Pangripta nyritakake paraga dudu pribadhine.
3.
Nilai
Kang Kinandhut Sajrone Serat Tantri
Nilai
sing kinandhut sajrone serat tantri minangka unsur ekstrinsike reriptan fiksi.
Sajrone crita ing serat tantri nduweni nilai moral kang awujud
nilai didaktis. Nilai iki tuwuh laras karo tujuwan diriptane crita Tantri iki.
Nilai
didaktis sajrone crita tantri “Wre mwang manar” diandharake kaya cuplikan ing
ngisor iki.
Tan ineluk
ikang kayu, yan tan yoga eluken. Tan linakwaken ikang ratha, yan tanpacakra.
Tan pati-pati macisya sang pandita, yan ike tan yogya makacisyanira. Tan pati
tuturi yan tanpasambaddha kahyun lawan ikang pinituturan, tewas manghel kita
marah-marahi. (Hadiwidjana, 1953:42)
Cuplikan ing ndhuwur nyritakake manuk manyar kang menehi
pitutur marang kethek, nanging pitutur mau ora trep karo kahanan, mula ora
digatekake dening kethek, saengga kudune yen menehi pitutur iku ora oleh
sakarepe dhewe.
Ing crita “Tan Wruh Ing Nitiyogya” ngandharake nilai
didaktise kaya cuplikan ing ngisor iki.
Kancit pwa ya
ana laler lalu lakistri, tumrap ing gulunira kalih sang manidra. Ikang stri
tumrap ing tenggek sang rajaputra, lanangnya tumrap ing tenggek sang raja
putri. Umulat pwa ya sang wre, matutur I pawekas sang rajaputra nguni; sahasa
pinrangya tang laler lalu, apasah tenggeknira kalih, sang rajaputra mwang sang
rajaputri. Pejah sira dening pawekasanira, yeka dosaning tan wruh ing paryaya
mwang ring nitiyogya. (Hadiwidjana, 1953:44)
Cuplikan ing ndhuwur nyritakake prentahe
raja marang kethek supaya njaga dheweke, nanging merga ora cetha prentahe, raja
kepati merga ana laler kang menclok ing gulune, banjur laler mau di pateni karo
kera nganggo pedhang, gulune raja pedhot. Raja mati merga prentahe dhewe.
Nilai didaktis sajrone crita tantri “Gagak
Mwang Sarpa, Pejah Dening Yuyu” diandharake kaya cuplikan ing ngisor iki.
Katon denikang
gagak, mature sang brahmana rikan patani. Moga malih metu ikang sarpa, lingnya:
,,Nohan tan ku mitra, coconya mangsanta” Mangkana pobhayanya kalih Mangrengo
tikang yuyu ikang winawa de sang dwija nguni Mawacana ring ati ikang yuyu:
,,Dusta kacamala dahat ingkang gagak mwang sarpa, pada kapwa durjananya” (Hadiwidjana,
1953:46)
Cuplikan
ing ndhuwur nyritakake kepriye tumindake yuyu sawise ditulung dwija, ngerti
dwija bakal di mangsa dening gagak lan ula, yuyu males budine dwija kanthi cara
ngakali gagak lan ula, pungkasane gagak lan ula dipateni dening yuyu kanthi
cara nyapit gulune kewan kalorone iku sadurunge mangsa sang dwija.
Nilai didaktis
sajrone crita tantri “Anemu Duhkha” diandharake kaya cuplikan ing ngisor iki.
Kalinganya: Ikang mwang
pamaracrayan, tan wruha becikan ing amaracraya, wyakti anemu duhkha satata. (Hadiwijana,
1953:53)
Cuplikan
ing ndhuwur ngandharake nilai didaktis yaiku sapa sing menehi pitulungan
nanging ora ngerteni apik becike sing njaluk tulung iku, tamtu wae bakal antuk
kasusahan. Dadi ing kene nalika arep menehi pitulungan iku kudu migatekake
kahanane wong sing ditulungi.
Dene
nilai didaktis sajrone crita tantri “Manuk Baka Mati Denikang Yuyu” kaya
cuplikan ing ngisor iki.
Iki kalinganya: ,,Ikang mwang magawe papa,
tan marar yanmamanggih duhkha, puputan pati.”(Hadiwidjana, 1953:58)
Cuplikan
ing ndhuwur ngandharake yen sapa wae kang tumindak durjana, bakal oleh
kasusahan, lan pungkasane bakal nemu pati.
D.
Panutup
Saka
andharan ing ndhuwur, nilai-nilai sing kinandhut sajrone serat
tantri yaiku kautaman utawa moral lan panggulawenthah utawa didaktis.
Nilai-nilai kasebut menehi piwulang becik kanggo pamaca utamane bocah,
kanthi nuduhake tumindak ala utawa becik lan salah utawa bener sajroning
carita. Panggulawenthah tumrap bocah umume gegayutan karo bab pendhidhikan
moral. Pendhidhikan moral dibutuhake dibutuhake amarga ing jaman saiki kahanan
moral utawa akhlak generasi mudha wis wiwit rusak. Pendhidhikan karakter yaiku
sawijine upaya kanggo ndhidhik bocah-bocah supaya bisa njupuk keputusan kanthi
wicaksana lan ngetrapake sajrone panguripan saben dina, saengga dheweke bisa
menehi pangaribawa kang becik marang lingkungane.
Kapustakan
Aminuddin, 2011. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung:
Sinar Baru Algensindo.
Endraswara, Suwardi. 2011. Metodologi Penelitian Sastra: Epistemologi, Model, Teori, dan Aplikasi. Yogyakarta: Caps.
Hadiwidjana.
1953. Sarwacastra I. Jogjakarta: U.
P. Indonesia N. V.
Kesuma, Dharma, at. al. 2012. Pendidikan Karakter. Bandung: Rosda Karya
Nurgiyantoro, Burhan. 2010. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Poerbatjaraka,
1957. Kapustakan Djawi. Jakarta:
Djambatan.
Suwarni. 2013. Sastra
Jawa Pertengahan. Surabaya: Perwira Media Nusantara.
Zoetmulder, 1994. Kalangwan: Sastra Jawa Kuno Selayang Pandang. Jakarta Djambatan.
Posting Komentar