DONGENG: SARANA
PANGGULAWENTHAH
AWUJUD CRITA LAN
WACAN BOCAH
(TINTINGAN
STRUKTURAL-ANALISIS UNSUR)
Kiana Arta Ade
M. (12020114030)
Agustina Sri
Wilujeng (12020114037)
Sari Eka
Diniyati (12020114039)
Ah. Syahrul
Rahmat (12020114047)
Anugrah Putri J. (12020114051)
2012 B
Prodi S1 Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa, Fakultas
Bahasa dan Seni, UNESA
A.
Purwaka
Reriptan
sastra sing dianggit kanggo bocah diarani wacan bocah. Salah sijine perangan
saka wacan bocah kang ngemu nilai kautaman yaiku dongeng. Dongeng mujudake
crita rekan kang ora ana nyata amarga asipat fiksi. Sajronie dongeng ngandhut
unsur instrinsik kang ngliputi paraga, pamaragan, alur, latar, lan unsur ekstrinsik
crita kang awujud pesen moral utawa amanat. Saliyane iku pamaca bisa nemokake
bab-bab sing oral umrah, kayata tokoh ajaib lan kewan kang bisa ngomong kaya
dene manungsa. Babagan kasebut kang mbedakake dongeng minangka wacan bocah karo
reriptan sastra liyane. Mula dongeng nduweni daya tarik luwih-luwih tumrape
bocah.
Dongeng
karipta ora amung kanggo menehi panglipur, nanging sejatine kang luwih
dominan sajrone dongeng kasebut kinandhut nilai-nilai becik kang migunani.
Nilai-nilai kautaman kasebut bisa ditampa lan laras kanggo patuladhan tumrap
bocah. Mula saka iku, prelu ditindakake panliten kang becik awit saka anane
bab-bab sing narik kawigaten sajroning wacan bocah utawa sastra kanggo
bocah, mligine dongeng. Babagan iku uga adhedhasar anane sastra
kanggo bocah kang uga diwulangake
sajrone pawiyatan ing sekolah.
Saka
andharan ing ndhuwur, panliti rumangsa katarik nintingi wacan lan crita bocah
kang awujud dongeng. Dongeng-dongeng iku bakal dionceki nilai-nilai morale
banjur digayutake karo sarana panggula wentah tumrape bocah lumantar dongeng
iku. Tintingan
kang digunakake sajrone panliten iki yaiku tintingan struktural, kang wose
nintingi dongeng mau saka unsur-unsur pamangun caritane.
Metode sing digunakake sajrone panliten iki yaiku metode
deskriptif kualitatif. Sumber data arupa dongeng basa Jawa saka internet cacahe
patang dongeng. Dongeng papat iku yaiku Keong
Mas, Wedhus lan Macan, Kancil lan merak, lan Pak Tani sing Beja. Dhata panliten iki awujud tembung, frasa
utawa ukara saka patang dongeng iku. Instrumen panliten yaiku panliti dhewe.
Tata cara pangumpulane dhata yaiku kanthi metodhe kapustakan. Tata cara
ngolah dhata yaiku nggunakake metodhe analisis isi kanthi tintingan struktural.
Endraswara (2011:52) ngandharake menawa panaliten struktural
mandheng reriptan sastra minangkawujud kang madeg dhewe, nyisihake unsur
sanjabane reriptan sastra. Miturut Abrams, metode strukural yaiku upaya nganalisis
sawijining karya sastra kanthi cara kang objektif lan uwal saka bab-bab sanjabane teks sawijining
karya sastra. Sajroning analisis struktural, teks diwawas minangka sawutuhing
makna kang madeg dhewe kanthi cara otonom
kanthi koherensi intern (Nurgiyantoro, 2010:36).
Tata cara analisis data sing ditindakake
sajrone panliten iki yaiku maca kanthi temenan kanggo mangerteni isi lan
makna dhata kasebut. Sabanjure nliti maneh dhata kang wis dimangerteni,
kegiyatan nliti dhata sing diselarasake kalawan teori struktural yaiku cundhuk
lan orane tema, paraga, alur, lan amanat sing kabeh mau dikarepake minangka
karakteristik saka dongeng, banjur milih lan milah sarta nglompokake dhata
miturut perangane. Pangajabe, kanthi panaliten iki bisa diweruhi titikane
dongeng lan katemokake nilai moral kang kinandhut sajrone dongeng minangka
sarana panggulawenthah tumrape bocah.
Kanthi dhasar sing wis diandharake mau,
undering panliten iki yaiku:
(1)
Kepriye karakteristike dongeng minangka wacan lan crita bocah?
(2)
Nilai apa wae kang kinandhut sajroning dongeng?
(3)
Kepriye pangetrape dongeng minangka sarana panggulawenthah tumrape bocah?
B.
Landhesan Teori
Perangan
iki njlentrehake lelandhesan teori kang digunakake kanggo ngonceki lan
nganalisis dongeng minangka wacan lan crita bocah.
1.
Tintingan Struktural
Lumantar panliten struktural, panliti ora gumantung marang aspek liya
sanjabane karya sastra (Endraswara, 2011:51). Tintingan Struktural ana minangka upaya kanggo
njangkepi sawijining panliten sastra kang asipat ekspresivisme (pametune watak lan pangrasane pangripta) lan historis. Panliten sruktural
diwawas luwih objektif (nengenake marang aspek intrinsik sawijining karya
satra) amarga amung adhedhasar karya sastra iku dhewe, kanthi ora anane
cawe-cawe saka unsur liya, sawijining karya sastra bakal disawang minangka
sawijining asil cipta estetis.
Miturut Abrams, metode strukural yaiku upaya nganalisis
sawijining karya sastra kanthi cara kang objektif lan uwal saka bab-bab sanjabane teks sawijining
karya sastra. Sajroning analisis struktural, teks diwawas minangka sawutuhing
makna kang madeg dhewe kanthi cara otonom
kanthi koherensi intern (Nurgiyantoro, 2010:36).
Kahanan iki disebabake anane sesambungan kang salaras
antarane
bentuk lan isi (dikotomik). Analisis struktur sajrone dongeng kang
dikumpulake panulis kapunjer ing
babagan tema, paraga lan pamaragan, latar, lan nilai morale.
2.
Unsur Intrinsik
Unsur pamangun sawijining karya sastra diperang
dadi loro, yaiku unsur intrinsik (intrinsic) lan unsur ekstrinsik (extrinsic).
Unsur intrinsik yaiku unsur-unsur kang mangun sawijining karya sastra iku
dhewe (Nurgiyantoro, 2010:23). Unsur kang mesthi bakal
ditemokake nalika sawijining pawongan maca karya sastra. Wujude unsur intrinsik
yaiku tema, paraga, plot utawa alur, kelir, lan sudut pandang. Ing ngisor iki
bakal diandharake unsur-unsur intrinsik kang mangun karya sastra.
a. Tema
Sakabehe karya fiksi nduweni utawa ngandhut tema.
Miturut Stanton lan Kenny tema (theme) yaiku makna kang kinandhut dening
sawijining cerita (Nurgiyantoro, 2010:67). Tema ing sakabehing bab asipat mengikat ana lan orane
lelakon-konflik-kahanan tartamtu, kalebu sakabehing unsur intrinsik liyane,
amarga bab kasebut kudu nyengkuyung cetha apa orane tema kang bakal diandharake.
Tema didadekake dhasar pangrembakaning sawutuhing cerita, mula ing kene tema
asipat ngrasuk marang sawijining cerita. Mula, kanggo nemtokake tema sawijining
karya fiksi, tema kudu didudut saka sakabehing cerita kanthi sawutuhe, dudu
adhedhasar saperangan bab tartamtu saka cerita. Tema minangka sesambungan antarane
makna lan tujuwan panulisan prosa fiksi dening pengarang, mula pamaca kudu
ngerteni perangan signifikan kang mangun sawijine crita, ndudut makna sing
kinandhut, lan bisa ngayutake karo tujuwan pangriptane reriptan sastra
(Aminuddin, 2011:91).
Kang kudu ditindakake nalika nggoleki tema yaiku
kang kapisan digoleki gagasan utama ing saben-saben pada sajrone karya sastra.
Gagasan utama kasebut kang diarani sub tema. Sabanjure, saka sub tema kasebut
ditemtokake sawijining sub tema kang paling gedhe pangaribawane tumrap cerita.
Sub tema kasebut kang bisa diarani tema utama utawa tema mayor kang ndayani
sawijining cerita.
b. Paraga
Paraga yaiku wong kang ana sajroning karya fiksi kang dening pamaca
digambarake nduweni nile moral lan pakulinan tartamtu kang kagambarake nalika
guneman utawa tumindak (Abrams sajrone Nurgiyantoro, 2010:165). Senajan paraga sajroning cerita mujudake
paraga fiksi, paraga iku kudu urip kanthi cara kang wajar kaya manungsa kang
nduweni pamikir lan pangrasa. Paraga uga manggoni panggonan kang mathuk
minangka media kanggo nggambarake amanat, moral, utawa samubarang kang kanthi
sengaja kepengin ditujokake marang pamaca dening panulis. Sajrone karya fiksi,
saliyane paraga uga kerep anggone ditemokake tembung pamaragan yaiku gegambaran kang cetha ngenani sawijining
wong kang didhapuk sajroning cerita. Mula saka iku, tembung
pamaragan tegese luwih rowa tinimbang paraga. Pamaragan ngandharake sapa paraga
crita, kepriye wateke, lan kepriye gegambarane paraga kasebut sajrone cerita saengga bisa menehi gegambaran kang cetha tumrap pamaca. Pamaragan ing kene digunakake minangka sarana kanggo nggambarake
sawijining paraga.
c. Plot
Plot mujudake unsur
fiksi kang wigati. Kenny ngandharake plot minangka lelakon-lelakon kang
diwujudake sajrone cerita kang ora asipat apa anane, amarga pangripta nyusun
lelakon-lelakon iku adhedhasar sebab-akibat
(Nurgiyantoro, 2010:113).
Laras karo Kenny,
Forster uga ngandharake yen plot iku lelakon-lelakon cerita kang nduweni sesambungan kausalitas
(Nurgiyantoro, 2010:113). Abrams ngandharake yen plot sawijining karya sastra
mujudake struktur lelakon-lelakon, yaiku lelakon iku nduweni piguna kanggo nuju
sawijining efek emosional lan efek artistik tartamtu. Mula, senajan
andharan ngenani plot saka pamawas
siji lan sijine ana bedane, nanging sakabehe iku nduweni punjering pamawas kang
padha, yaiku plot iku nduweni sesambungan karo lelakon-lelakon kang ana
sajroning cerita. Wujuding
lelakon kang amung
adhedhasar urutan wektu durung bisa diarani plot. Supaya dadi plot, lelakon-lelakon iku kudu diolah lan
disisati kanthi cara kreatif. Saengga asile bisa mujudake karya sastra kang
apik lan narik kawigaten.
Adhedhasar urutan wektu, Nurgiyantoro (2010:153) merang plot utawa alur dadi loro, yaiku alur
lurus (progresif) lan alur balik (regresif). Sajrone alur lurus prakara-prakara
kang dumadi digambarake kanthi runtut utawa kronologis, dene alur balik prakara
kang dumadi digambarake kanthi ora runtut.
Anane plot ditemtokake
dening telung unsur, yaiku lelakon, konflik lan klimaks. Semana uga ngenani
kualitas lan drajading kawigaten sawijining karya fiksi. Cacahing cerita
sajrone karya fiksi akeh banget, nanging durung mesthi yen ngandhut konflik.
Cacahing konflik uga akeh, nanging amung
konflik utama kang bisa diarani klimaks. Unsur-unsur kasebut bakal diandharake
ing ngisor iki.
- Kelir
Kelir (setting) diarani uga landhesan kang
tegese tumuju marang panggonan, wektu, lan lingkungan sosial panggonan dumadine
lelakon kang dicritakake (Abrams sajrone Nurgiyantoro, 2007:216). Nurgiyantoro
sajrone bukune uga merang kelir adhedhasar unsur-unsur pokok, yaiku panggonan,
wektu, lan sosial. Kelir panggonan tumuju marang ing ngendi dumadine lelakon
kang dicritakake sajrone karya fiksi. Kelir wektu nduweni sesambungan karo
“kapan” dumadine lelakon kang dumadi sajrone karya fiksi. Kelir sosial tumuju
marang bab-bab kang nduweni sesambungan karo kahanan sosial masyarakat tartamtu
ing panggonan kang dicritakake sajrone karya fiksi. Katelune senajan nuduhake
marang prakara kang beda, nanging kasunyatane sumambungan lan padha-padha
ngaribawani siji marang liyane.
3. Amanat/Nilai
Moral
Reriptan sastra saliyane ngandhut nilai estetis, uga ngandhut nilai
etik lan saintik. Mula sajrone
reriptan sastra ditemokake sawijine nilai moral kag diwedhar pangripta sajrone
reriptan fiksi iku. Nilai moral sajrone reriptan fiksi umume minangka
pandhangane pangripta ngeneni nilai-nilai kabecikan sajrone urip lan
panguripane manungsa.
Nurgiyantoro (2010:321) ngandharake menawa reriptan sastra, fiksi, umume
ngandhut nilai moral sing sesambungan karo budi luhur lan nilai uga norma
kamanungsan. Sifat luhur iku asipat universal. Tegese diyakini lan dipercaya
dening manungsa sajagad. Miturut pamawase Nurgiyantoro uga (2010:323-324),
nilai moral sesambungan karo panguripane manungsa sing diperang dadi telu.
Yaiku manungsa karo dhiri pribadhine, manungsa karo sapadha, lan manungsa karo
pengerane. Jinise sesambungane manugsa iku isih bisa diperang maneh adhedhasar
tumindak lan sikepe.
4. Panggulawenthah
tumrap Bocah
Panggulawenthah
tumrap bocah umume gegayutan karo bab pendhidhikan moral. Pendhidhikan moral
dibutuhake dibutuhake amarga ing jaman saiki kahanan moral utawa akhlak
generasi mudha wis wiwit rusak. Pendhidhikan karakter yaiku sawijine upaya
kanggo dhidhik bocah-bocah supaya bisa njupuk keputusan kanthi wicaksana lan
ngetrapake sajrone panguripan sabendina, saengga dheweke bisa menehi
pangaribawa kang becik marang lingkungane (Ratna Megawangi, sajrone Dharma
Kesuma, dkk, 2012:5).
Ana
telung telung idhe pikiran penting sajrone pendhidhikan karakter yaiku:
1.
Proses
transformasi nilai-nilai
2.
Dingrembakake
sajrone kepribadian
3.
Nyawiji sajrone
tindak-tanduk
C.
Andharan
Perangan iki
bakal ngandharake ngenani karekterinsike dongeng, nilai kang kinandhut, lan
pangetrepane dongeng minangka sarana panggulawenthah.
1. Karakteristike
Dongeng Minangka Wacan Lan Crita Bocah
Sadurunge
nggrembug ngenani karakteristik utawa titikane dongeng minangka wacan lan crita
bocah, luwih dhisik bakal diangharake ngenani struktut intrinsik pamangune
crita sajrone patang dongeng kang dadi panaliten iki. Dongeng papat iku yaiku Keong Mas, Wedhus lan Macan, Kancil lan
merak, lan Pak Tani sing Beja.
a.
Keong Mas
Crita
keong mas iki nyritakake nalika kraton Daha nduwe Raja kang jenenge Raka
Kertamarta. Raja Kertamarta nduwe putrid loro kang jenenge Putri Dewi Galuh lan
Putri Candra Kirana. Putri Dewi Galuh nduwe rasa dhendham marang adhine, amarga
Raden Inu Kertapati wong sing disenengi luwih milih Putri Candra Kirana
tinimbang dheweke. Putri Dewi Galuh kang pegel nemoni dhukun sihir yaiku Mbok
Mian supaya nyihir Putri Candra Kirana dadi keong emas banjur dibuwang ing
segara. Putri Candra Kirana sing wis dadi keong emas ditemu Mbok Rini lan
diingu, nanging tibake Keong Emas iku bisa rubah dadi putri lan masakne Mbok
Rini. Mbok Rini sing dicritani apa sing wis dialami Putri Candra Kirana banjur
nulung ngeterake menyang Kraton Daha nemoni kluwarga Kraton lan nemoni Raden
Inu Kertapati supaya sihire bisa ilang. Sawise ketemu karo Raden Inu Kertapati
sihir iku ilang. Dewi Galuh kang isin lan wedi kena ukuman mlayu ing alas lan
ceblok ing jurang lan tilar donya.
1) Tema:
Iri ati
Putri Dewi Galuh
lara ati, amarga ngrasa dheweke sing pantes rabi karo Raden Inu Kertapati. Mula
saka iku, dheweke nduweni niat kanggo nyilakani adhine.
Putri Dewi Galuh kang
ngrasa yen adhine wis ngrebut wong sing ditresnani banjur nduweni niat
nyilakani adhine. Dheweke ngongkon dhukun supaya nyihir adhine dadi keong emas
banjur dibuwang ing segara. Kabeh sing dilakokake dening Dewi Galuh kasebut,
amarga dheweke iri ati marang adhine dhewe kang luwih dipilih dening Raden Inu
Kertapati. Putri Dewi Galuh iri ati banjur fitnah adhine lan nyilakani adhine
dhewe. Saka pethikan ing ndhuwur bisa dimangerteni yen tema kang trep ing
dongeng iki yaiku iri ati.
2) Paraga:
a)
Candra Kirana
b)
Dewi Galuh
c)
Raden Inu Kertapati
d)
Mbok Rini
e)
Mbok Mian
f)
Raja Kertamarta
g)
Mbah Lanang Sekti
3) Pamaragan:
a)
Candra Kirana minangka wong sing santun,
gelem mbales budi
“Ngapunten
Mbah, menawi kawontenan ndamel Mbah mboten seneng! Asma kula Putri Candra
Kirana, putrid saking Kraton Daha ingkang disihir dados keong emas kaliyan
dhukun wedok, kengkenanipun mbakyukula,” jawabe Putri Candra Kirana.
Pethikan ing ndhuwur
dudohake yen Putri Candra Kirana nduweni sipat santun. Dheweke gelem nggunakake
basa krama menyang wong kang drajate luwih ngisor tinimbang dheweke.
Kabagyan kasebut ora
nggawe wong loro kasebut lali karo wong-wong kang nduweni jasa aweh pitulungan.
Putri Candra Kirana lan Raden Inu Kertapati mboyong Mbok Rini lan Mbah Lanang
sekti kang atine apik kasebut ing kraton.
Pethikan ing ndhuwur
dudohake yen Putri Cnadra Kirana ora nglalekake wong-wong kang wis aweh
pitulungan marang dheweke. Putri Candra Kirana mboyong Mbok Rini kang wis
ngewangi dheweke menyang Kraton Daha.
b)
Dewi Galuh minangka wong sing pendendam,
seneng fitnah,
Wiwit
iku Putri Dewi Galuh dhendham lan iri marang adhine.
Pethikan ing ndhuwur
dudohake yen Putri Dewi Galuh nduweni sipat dhendham marang adhine kang
miturute wis ngrebut wong kang ditresnani. Ing pethikan iku pangripta
nggambarake sipat Dewi Galuh kanthi langsung.
Pungkasane
Putri Galuh fitnah adhine saengga diusir saka kraton.
Pethikan ing ndhuwur
dudohake yen Dewi Galuh gelem fitnah adhine supaya rancangan kanggo nyilakani
adhine lan ngrebut Raden Inu Kertapati kasil.
c)
Raden Inu Keertapati minangka wong sing
seneng mbiyantu, gelem mbales budi
Tibake, wong lanang
tuwa iku wong sekti kang wis ditulung dening Inu Kertapati ing dalan nalika
sadurunge ketemu karo manuk gagak iku. Raden Inu Kertapati meruhi wong lanang
tuwa iku nalika keluwen lan menehi panganan.
Pethikan ing ndhuwur
dudohake yen Raden Inu Kertapati gelem mbiyantu wong kang lagi kesusahan.
Dheweke gelem aweh pitulungan menyang sapa wae kalebu wong kang durung tau
dipethuki.
Kabagyan kasebut ora
nggawe wong loro kasebut lali karo wong-wong kang nduweni jasa aweh pitulungan.
Putri Candra Kirana lan Raden Inu Kertapati mboyong Mbok Rini lan Mbah Lanang
sekti kang atine apik kasebut ing kraton.
Padha karo Putri Candra
Kirana, Raden Inu Kertapati uga gelem mbales budi menyang wong kang wis tau
ngewangi dheweke. Pethikan ing ndhuwur dudohake yen Raden Inu Kertapati ora
lali karo pitulungan saka Mbah Lanang Sekti kang wis aweh pitulungan nalika
dheweke arep diserang karo Mbok Mian. Dheweke mboyong Mbah Lanang kasebut
menyang Kraton.
d)
Mbok Rini minangka wong sing seneng
weneh pitulungan
Kanggo iku, dheweke
njaluk tulung menyang Mbok Rini nglebokake Putri Candra Kirana kang wis brubah
dadi keong emas ing wadah cilik, banjur budhal menyang karton. Satekane ing
karton, Mbok Rini nyerahake keong emas iku menyang Raja Kertamarta.
Pethikan iku dudohake
yen Mbok Rini gelem aweh pitulungan marang Putri Candra Kirana. Mbok Rini gelem
ngeterake Putri Candra Kirana menyang Kraton Daha supaya Putri Candra Kirana
bebas saka sihir kang ndadekake dadi keong emas.
e)
Mbok Mian minangka wong sing penurut,
ora nduwe welas asih
Krungu printah iku,
Mbok Mian banjur ngrubah wujude dadi manuk gagak, banjur mabur menyang Kraton
Kahuripan.
Pethikan ing ndhuwur
dudohake yen Mbok Mian senadyan dadi dhukun, dheweke tetep nurut karo printahe
Putri Dewi Galuh. Mbok Mian ora kakehan takon langsung ngleksanakake apa kang
wis diprintahake.
Tanpa welas asih, Mbok
Mian nyihir Putri Candra Kirana dadi keong mas.
Pethikan ing dhuwur
dudohake yen Mbok Mian ora nduwe welas asih. Dheweke tetep nyihir Putri Candra
Kirana dadi keong senadyan Putri Candra Kirana wis nyuwun supaya ora disihir.
f)
Raja Kertamarta minangka wong sing apik
budine
Satekane ing karton,
Mbok Rini nyerahake keong emas iku menyang Raja Kertamarta.
Raja Kertamarta iku
apik budine, babagan kasebut bisa diweruhi saka dheweke kang gelem nrima tekane
Mbok Rini ing Kraton Daha. Senadyan Mbok Rini iku wong cilik dheweke tetep
gelem nyethuki lan ngrungokake apa sing arep diandharake dening Mbok Rini. Raja
Kertamarta uga gelem njaluk sepura menyang Putri Candra Kirana kang wis diusir
dheweke amarga fitnahe Putri Dewi Galuh.
g)
Mbah Lanang Sekti minangka wong sing
seneng aweh pitulungan
Nalika dheweke arep
nyihir Raden Inu Kertapati dadi watu, tanpa diduga mara-mara wong lanang tuwa
ngantem sirahe nggawe tongkat nganti brubah dadi keluk.
Pethika ing nduwur
dudohake yen Mbah lanang Seti gelem aweh pitulungan marang Raden Inu Kertapati
kang tau aweh pitulungan menyang dheweke.
4) Alur:
maju
5) Sudut
pandang: wong katelu
6) Setting:
a) Kraton
Daha
Tekane pangeran gantheng iku
disambut apik dening Raja Kertamarta, permaisuri lan putrine.
Kraton Daha mujudake
kraton kang dienggoni dening Raja Kertamarta, permaisuri, lan loro putrine.
Raden Inu Kertapati mara menyang Kraton Daha kepengin nyunting salah siji putri
Raja Kertamarta. Ing kraton kasebut Putri Dewi Galuh fitnah adhine yaiku Putri
Candra Kirana lan ngakibatake Putri Candra Kirana diusir saka kraton.
b) Segara
lan pantai
Awit iku, Putri Candra Kirana urip
ing segara minangka keong mas karo keong liyane. Sawijine dina, nalika nggolek
pangan ing antarane watu karang ing sanding pantai,…
Pethikan ing ndhuwur
dudohake panggonan sawise Putri Candra Kirana disihir dadi keong emas. Dheweke
urip ing segara karo keong-keong liyane. Sawijine dina dheweke nyasang ing
jaringe Mbok Rini banjur diingu dening Mbok Rini.
c) Alas
Amarga isin lan wedi oleh ukuman
saka ramane, Putri Dewi Galuh mlayu ing alas. Ing tengah alas dheweke kepleset
lan ceblok ing jurang lan langsung tilar donya.
Pethikan ing ndhuwur
dudohake panggonan nalika Putri Dewi Galuh mlayu sawise Putri Candra Kirana
nyritakake apa kang wis dilakokake mbakyune marang dheweke. Putri Dewi Galuh
kang isin lan wedi banjur mlayu ing alas lan ceblok ing jurang lan sanalika
tiwas.
d) Omahe
Mbok Rini
Mbok Rini langsung mlebu ing omahe
lan ngampiri putri ayu iku.
Omahe Mbok Rini iki
ndudohake panggonan kang dipanggoni dening Mbok Rini, ing omah iki Putri Candra
Kirana diingu lan kerep masak ing pawon omah.
e) Dalan
menyang Kraton Daha
Ing tengah dalan, dheweke ndelok
Raden Inu Kertapati lagi mlaku menyang kraton Daha kanggo nemoni Raja
Kertamarta lan ketemu karo Putri Candra Kirana.
Pethikan ing ndhuwur
dudohake panggonan nalika Mbok Mian kang brubah dadi manuk gagk kepengin nyihir
Raden Inu Kertapati dadi watu, nanging dheweke ora kasil, amarga ana Mbah
Lanang Sekti kang aweh pitulungan marang Raden Inu Kertapati. Mbok Mian kang
kena antem sirahe brubah dadi keluk.
b.
Wedhus lan Macan
Dongeng iki nggambarake
yen okol iku isih kalah yen ditandhingake karo akal. Kaya kebo, jaran, banteng
lan macan kang kalah karo kapinterane wedhus. jaran, kebo, bantheng mung
nggunakake kakuwatan otote, mula kalah saka macan kang luwih kuwat. Dene
wedhus, senajan awake cilik nanging amarga pinter, mula dheweke bisa ngalahake
macan kang kondhang kuwat.
Dongeng
ing ndhuwur ngangkat tema kawicaksanan. Saka tema kang diangkat cetha yen akeh
piwulang-piwulang kang bisa didudut saka dongeng ing ndhuwur. Dongeng iki
nyeritakake kebo sing nduweni janji bakal menehi atine marang macan. Nanging
nalika macan nagih janjine kebo, kebo malah mblenjani janji.
“mangga, tapi syarate kowe kudu manut karo
aku.” Saute macan. “amarga, sapa wae sing arep mangan suket neng kene iku mesti
ngewenehi apa wae sing tak jaluk. Nah, aku pengen kowe sesuk ngewenehake atimu
neng aku.”
Kebo mikir
kanthi bingung, banjur semaur
“ya wis, bakal dak wenehake atiku iki.”
Sidane kebo janji bakal ngewenehake atine marang macan.
kira-kira 3 wulanan sawise kebo mara ing papan subur
kuwi, awake kebo wis ketara lemu. Ngerti yen kebo wis lemu, macan mara maneh
nagih janji. Tapi kebo ora gelem ngewenehake atine
Saka cuplikan ing ndhuwur, cetha yen
kebo arep mblenjani janjine marang macan. Kang kaya mangkono iku dudu sipat
kang apik, yen pancen ora bisa netepi ya aja nganti kita gawe janji marang sapa
wae, amarga janji kuwi utang. Yen utang mula kudu disaur kepriye wae carane.
Kebo
ora gelem netepi janjine, lan malah ngajak macan tarung, nanging kebo kalah,
banjur mlayu golek pitulungan saka kewan-kewan kang kuwat, nanging ora ana kang
bisa nulungi.
Pungkasane kebo lan macan gelut, anggone gelut iku
suwi banget. Kebo wis ora kuwat nglawan macan sing kuwat iku.
Kebo lan kewan-kewan kang kuwat, mlayu
amarga kalah nglawan macan. Banjur kewan-kewan kuwi malah dislametake dening
wedhus, kewan kang cilik, ora kuwat lan sing disepelekake.
Ora kakean omong
wedhus siap anggone arep ngewangi kewan 3 maeng. Nanging kewan-kewan kuwi ora
percaya.
“Kowe arep
ngewangi aku karo kewan-kewan iki? wis karuwan melua mlayu tinimbang kowe
mengko dipangan macan. Macan kuwi kuwat, hla kowe mung wedhus kewan cilik sing
ora nduwe kakuwatan apa-apa.” Omonge jaran sengit.
“iya, ora
mungkin kowe bisa ngalahne macan sing kuwat.” Saute kebo.
Saka cuplikan ing ndhuwur nudhuhake yen
kewan telu iku ora percaya karo wedhus, kewan telu iku mung nyawang samubarang
mung saka njabane.
Crita
iki alure maju, runtut saka pengenalan parag-paraga tumuju konflik banjur
penyelesaian. Sajrone alur crita uga digambarake watak-watak saka saben-saben
paraga, kawitane saka macan kang digambarake kewan kang samena-mena. Iki
dibuktekake saka cuplikan nalika kebo arep mangan suket ing dhaerah kakuwasaane
macan.
nanging ora dikira ana macan sing
ngedhang-ngedhangi. Banjur omong, “kowe ora bisa mangan neng kene sadurunge
oleh ijin teka aku.”
Saka cuplikan ing ndhuwur, cetha yen
macan iku kewan kang samena-mena, lan brangasan. Dene kebo kewan sing ora bisa
netepi janjine. Jaran, lan bantheng digambarake dadi paraga sing kuwat nanging
kemaki, iki bisa dibuktekake saka
“wis, kowe ora usah wedi. Saiki ndelika wae neng
mburiku!” saute jaran kanthi sombong.
“ya, yen pancen
macan pengin mateni kowe kabeh, ben macan mateni bantheng sing kuwat iki
dhisik.” Ujare bantheng sing sombong. “ neng endi saiki macan kuwi?”
Dene wedhs minangka parag utama
digambarake kewan sing ora kuwat, nanging akeh akale lan seneng tetulung marang
liyan. Kaya cuplikan ing ngisor iki
Ora kakean omong
wedhus siap anggone arep ngewangi kewan 3 maeng. Nanging kewan-kewan kuwi ora
percaya.
Wedhus banjur
oleh ide, dheweke mblodro woh kaktus meyang awake, nganti awake dadi abang.
Dadi,
saka dongeng ing ndhuwur bisa didudut akeh piwulang. Kaya ta kudu bisa netepi
janji amarga yen ora ditetepi bisa nuwuhake perkara anyar, seneng tetulung
marang sapadha-padha, ora kena sombong lan kemaki, banjur aja nyawang wong saka
njabane wae, akal bisa ngalahake okol.
c.
Kancil lan Merak
Dongeng iki nyritakake
kewan loro kang aran Merak lan Kancil. Merak lan Kancil iki bisa diarani
sakanca cedhak. Ana ing donyane kewan, wong loro iki tamtu nduweni wujud kang
beda. Sanadyan padha-padha nduwe wulu, ning wujude wulune rong kewan iki ora
padha. Merak nduwe wulu kang endah lan edi, dene Kancil ora kaya mangkono. Saka
kahanan iki, Kancil meri lan pengin kaya Merak. Merak ngandani yen panjaluke
tamtu ora bisa kalakon, awit wewujudan awak kuwi wis ginaris saka Gusti.
Anggone ngandhani Merak ora digatekake Kancil, lan dheweke panggah ngaya
nduweni wulu kaya Merak. Saka gedhene panjaluke Kancil iki, mula Merak nuruti
kanthi nggolek wulu saka awake uga saka kanca-kancane sing sejinis. Wulu-wulu
mau dirakit dhewe-dhewe, yaiku wulu awak, wulu swiwi lan wulu buntut. Ora lali
uga golek tlutuhe wit karet kanggo nemplekake wulu mau ana ing awake Kancil.
Wulu kang wis
disiyapake banjur ditemplekake ana ing awake Kancil. Kancil seneng banget, lan
ngrasa yen dheweke minangka kewan kang paling endah. Kancane, Merak ngandani
yen wulu kuwi amung templekan, cetha yen bakal ngebot-eboti. Pamelinge Merak ora
digagas. Kancil banjur mlaku-mlaku kanthi mamerake wulu anyare marang sato
kewan liyane. Ora suwe, awake kaku ora bisa diobahake awit tlutuhe wit karet
mau garing. Kancil bengok-bengok njaluk tulung. Krungu pambengoke Kancil, Merak
mara lan nulungi. Wulu-wulu mau banjur dicopoti. Kancil kelara-lara, lan sadhar
yen tumindake mau salah, yaiku ora nduwe rasa syokur marang pawenehe Gusti.
Jlentrehan
ngenani unsur pamangun critane kaya mangkene
1) Tema
Dongeng iki nduweni tema “Kemaruk”.
Kemaruke Kancil pengin nduwe wulu kaya wulune Merak.
“Senajan akeh-akeh Merak anggone ngandhani, nanging ora bisa
mbendung pepenginane Kancil nduweni wulu kaya wulu Merak.
“Sakarepmu anggonmu kandha, Rak! Mung aku njaluk tulung
supaya aku bisa nduweni wulu kaya kowe!” kandhane Kancil setengah meksa.
Merak wis ngandhani akeh-akeh, ning
ora digagas dening Kancil.
2) Alur
Alur
kang digunakake ana dongeng iki yaiku alur maju. Carita diwiwiti kanthi
ngenalake tokoh, wiwit perkara, puncake konflik, lan dipungkasi kanthi
penyelaesaian.
a)
Ngenalake tokoh :
“Merak
pancen seneng macak. Mula tansah nengsemake. Wulune katon edi, gawe resep kang
padha nyawang. Mula ora sithik tangga-teparo padha mara nyang omahe Merak
saperlu sinau ngadi busana lan ngadi salira.
b)
Wiwit perkara :
“Senajan
akeh-akeh Merak anggone ngandhani, nanging ora bisa mbendung pepenginane Kancil
nduweni wulu kaya wulu Merak.”
“Sakarepmu anggonmu kandha, Rak! Mung aku njaluk tulung
supaya aku bisa nduweni wulu kaya kowe!” kandhane Kancil setengah meksa.
c)
Puncake konflik :
“Bareng
tlutuh karet mau garing, kulite Kancil dadi kaku nyekengkeng. Akibate sikil,
gulu, lan buntute angel diobah-obahake. Kancil mung bisa njegreg ngececer, ora
bisa lumaku.
d)
Pungkasane cerita :
“Alon-alon,
Merak mbubuti wulu sing wis kebacut kraket ing awake Kancil. Senajan ngrasakake
perih amarga sebagian kulite ana sing katut thethel, Kancil mung
mringis-mringis karo ngempet lara.
3) Tokoh
lan Penokohan
Dongeng
iki ana 2 tokoh, yaiku Merak lan Kancil.
a)
Merak, yaiku kewan kang endah, apik wateke, tansah syokur marang apa wae kang
diwenehi Gusti, lan ora sombong.
“Sandhangan
wulu kang tememplek ing awakku iki paringane Gusti Kang Akarya Jagad. Aku mung
tinanggenah ngrumat lan njaga supaya tetep katon endah,” wangsulane Merak
kanthi sareh. “Anggonku seneng dandan lan ngupakara kaendahan iki mung wujud
rasa syukurku marang Gusti!” bacute tanpa linandhesan rasa umuk.
b) Kancil, yaiku kewan kang nduweni
sipat iri, ora nduwe rasa syokur marang apa kang diwenehi Gusti, uga sombong.
“Senajan
piguna, nyatane wuluku letheg! Aku luwih bungah yen wuluku bisa kaya wulumu!
Saben kewan ora sebah nyawang!”
“Sakarepmu
anggonmu kandha, Rak! Mung aku njaluk tulung supaya aku bisa nduweni wulu kaya
kowe!” kandhane Kancil setengah meksa.
“Bokonge
digidal-gidulake, pamrihe supaya bisa mamerake wulune kang apik tur edi. Saben
ketemu sato, Kancil tansah mesem karo aruh-aruh sombong.”
4) Latar
utawa Setting
Latar
panggonan kang digunakake sajrone crita yaiku ana ing omahe Merak, plataran
omahe Merak, lan Hutan(alas).
“Mula ora
sithik tangga-teparo padha mara nyang omahe Merak saperlu sinau ngadi busana
lan ngadi salira”
“Metu saka
platarane Merak, Kancil mlaku lon-lonan”
d.
Pak Tani sing Beja
1) Tema
Tema
sajrone dongeng “Pak Tani sing Beja” kasebut ngenani kejujuran lan kesabaran.
Katiti saka cuplikan ing ngisor iki.
a) Kejujuran
Amarga krasa ngelak, pak tani pengin banget ngombe
banyu sing ana ing kendhi iku, nanging amarga sadhar yen dudu duweke,
pungkasane pak tani mau mbatalake niyate, banjur nerusake lakune.
Pak tani ketarik pengin nduweni emas
mau, nanging dheweke sadhar yen barang mau uga dudu duweke, diselehne maneh
emas mau, banjur pak tani nerusake lakune maneh.
Cuplikan ing ndhuwur nggambarake sipate
pak tani sing jujur. Kapisan, senajan dheweke lagi nandang rasa ngelak, nanging
ora gelem ngombe banyu sing ana ing kendhi sangisore wit jati amarga dheweke
sadhar yen banyu mau dudu duweke. Kapindho, senajan dheweke ketarik karo emas
prongkolan sing ditemoni ing dalan tumuju kebon jagunge, nanging dheweke uga
ora gelem njupuk, awit dheweke sadhar yen barang mau ana sing nduweni lan iku
dudu dheweke. Dadi ing kene digambarake yen pak tani iku wonge ora geleman
marang samubarang sing dudu hake. Dheweke uga tetep teguh marang niyate sing
wiwitane kepengin menyang kebon jagunge.
b) Kesabaran
Ing alas jati sing godhonge padha gogrog, ana
sawijine desa sing tandhus. Ing kono urip pak tani sing sabar banget anggone
nglakoni urip.
Nganti sadurunge teka kebon jagung duweke, pak tani
ndelok pang wit sing ngalangi lakune, kanthi susah dheweke mindhahake pang sing
cukup gedhe mau menyang pinggir dalan.
Cuplikan
ing ndhuwur nggambarake sipate pak tani sing sabar. Kapisan, senajan urip ing
desa kang tandhus lan ora ana udan, nanging dheweke tetep sabar, ora kaya
tanggane sing pindhah menyang desa liya nalika desane ora nggawa kamukten.
Kapindho, nalika menyang kebon jagunge, ing ndalan dheweke kalangan pang wit
sing cukup gedhe, senajan anggone nyingkrihake kagolong susah, nanging dheweke
uga tetep sabar nglakoni pakaryan mau.
2) Alur
Alur
sajrone dongeng “Pak Tani sing Beja” kasebut yaiku alur maju. Katiti saka
urutan utawa kronologis kedadeyane sing runtut, sistematis saka wiwitan nganti
pungkasan. Buktine digambarake saka wiwitan ngenani kahanan desane pak tani
sing tandhus nganti pungkasane dheweke panen jagung.
3) Tokoh
Dan Penokohan
Tokoh: Pak Tani lan Wit sing Ngrembuyung
Penokohan:
a) Pak
Tani: sabar, jujur, teguh marang niyate.
Bukti: (kaya sing wis digambarake ing tema)
b) Wit
sing Ngrembuyung: aweh pepujen, ngajeni tumindake Pak Tani, aweh piwales marang
tumindake Pak Tani.
Bukti: “Hee, Pak Tani. Kowe jujur banget lan becik atimu. Aku ngajeni
tumindakmu sing sabar lan ora njupuk sing dudu duwekmu. Saiki kowe oleh
ngrasakke kabeh sing ana ing kebon jagungmu iki.”
Bukti awujud dialoge Wit sing
Ngrembuyung marang Pak Tani iku wis nuduhake kepriye watake wit kasebut
nanggepi tumindake Pak Tani. Ukara kapisan “Hee,
Pak Tani. Kowe jujur banget lan becik atimu.” minangka watak aweh pepujen
marang sipate Pak Tani sing jujur lan becik atine. Ukara kapindho “Aku ngajeni tumindakmu sing sabar lan ora
njupuk sing dudu duwekmu.” minangka watak ngajeni tumindake Pak Tani sing
sabar lan ora gelem njupuk barang sing dudu duweke. Ukara pungkasan “Saiki kowe oleh ngrasakke kabeh sing ana ing
kebon jagungmu iki.” Minangka watak aweh piwales marang tumindake Pak Tani.
4) Setting
a) Setting
panggonan
Ing alas jati sing godhonge padha gogrog, ana
sawijine desa sing tandhus.
…., pak tani mau arep mara menyang kebon
jagunge sing adohe puluhan kilometer saka omahe.
Ing ndalan dheweke ngerti wit jati sing
katon garing.
Sangisore wit jati mau ana kendhi isi
banyu.
…. pak tani pengin banget ngombe banyu
sing ana ing kendhi iku,….
…. dheweke mindhahake pang sing cukup
gedhe mau menyang pinggir dalan.
…. pak tani leren ing sangisore wit sing
ngrembuyung godhonge.
…. sadurunge durung nate weruh wit kaya
ngono iku ing dhaerah sing ngerak kaya sing nggoni iku.
Cuplikan
ing ndhuwur nuduhake yen setting panggonan sajrone dongeng “Pak Tani sing Beja”
yaiku ing alas jati sing padha gogrong godhonge, desa sing tandhus, kebon
jagung, ing ndalan, sangisore win jati, ing kendhi, pinggir dalan, sangisore
wit sing ngrembuyung godhonge, lan dhaerah sing ngerak.
b) Setting
wektu
Ing sawijine dina, pak tani mau arep
mara menyang kebon jagunge….
Nganti sadurunge teka kebon jagung
duweke,…
Satekane ing kebon jagung,…
Sawise dipanen, pungkasane pak tani
mulih kanthi bungah nggawa asil panenane dina iki.
Cuplikan ing ndhuwur nuduhake yen
setting wektu sajrone dongeng “Pak Tani sing Beja” yaiku ing sawijine dina,
sadurunge teka kebon jagung, satekane kebon jagung, sawise dipanen, lan dina
iki.
c) Setting
kahanan
…. kebon jagunge sing adohe puluhan
kilometer saka omahe.
…. wit jati sing katon garing.
Amarga krasa ngelak, pak tani pengin
banget ngombe banyu sing ana ing kendhi iku, nanging amarga sadhar yen dudu
duweke,….
Sawise pirang-pirang kilo mlaku, pak
tani mau nemokake prongkolan emas sing mengkilat saka kadohan.
…. pak tani kaget banget ngerti emas
sing gedhe banget. Pak tani ketarik pengin nduweni emas mau,…
…. pak tani ndelok pang wit sing
ngalangi lakune, kanthi susah dheweke mindhahake pang sing cukup gedhe mau
menyang pinggir dalan.
…. pak tani leren ing sangisore wit sing
ngrembuyung godhonge.
Dheweke nggumun amarga sadurunge durung
nate weruh wit kaya ngono iku….
Pranyata jagunge sing biyen nguciwani,
akeh sing garing lan bonggole cilik sarta akeh sing bosok, saiki malih apik
banget uwohe.
Sawise dipanen, pungkasane pak tani
mulih kanthi bungah nggawa asil panenane dina iki.
Cuplikan ing ndhuwur nuduhake yen
setting kahanan sajrone dongeng “Pak Tani sing Beja” yaiku adohe puluhan
kilometer, katon garing, krasa ngelak, pengin ngombe, sadhar, sawise
pirang-pirang kilo mlaku, mengkilat, kaget, gedhe banget, ketarik pengin
nduweni, susah, cukup gedhe, leren, ngrembuyung godhonge, nggumun, durung nate
weruh, nguciwani, akeh sing garing, cilik, akeh sing bosok, apik banget, lan
bungah.
5) Sudhut
Pandhang
Sudhut
pandhang sajrone dongeng “Pak Tani sing Beja” yaiku: sudhut pandhang wong
katelu. Buktine kalungguhane pengarang sajrone cerkak kasebut minangka wong
katelu sing nyritakake kahanane pawongan liya lumantar paraga Pak Tani kanthi
nggunakake tembung sesulih “dheweke”.
Saka andharan ngenani struktur pamangune patang dongeng ing
ndhuwur, bisa didudut ngenani titikane dongeng iku kaya mangkene:
1. Tema sajrone sastra anak mung ana
siji, mulane tema mau langsung gampang dingertani.
2. Alur sajrone sastra anak biyasane
mung saalur. Alur kasebut umume yaiku alur maju. Sesambungan karo perkara
mesthi kisen kedadeyan-kedadeyan kang diurutake wektune.
3. Paraga sajrone sastra anak umume
cacahe ora akeh, paling ora loro. Wujude paraga kerep nggunakake kewan,
samubarang (jeneng liya) ora akeh sing nggawe jeneng manungsa.
4. Setting sajrone sastra anak biyasane
nggunakake lingkungan alam lan kahanan sakiwa tengene.
5. Sudhut pandhang sajrone sastra anak
biyasane nggunakake sudhut pandhang wong katelu. Pangripta minangka paraga
sajabane crita kang nyritakake kahanane paraga utama sajrone sastra kasebut.
2. Nilai
Kang Kinandhut Sajroning Dongeng
Nilai
sing kinandhut sajrone dongeng minangka unsur ekstrinsike reriptan fiksi.
Sajrone crita dongeng Keong Mas, Wedhus lan Macan, Kancil
lan merak, lan
Pak Tani sing Beja nduweni nilai
moral kang kaandharake kaya mangkene.
a.
Keong Mas
Minangka manungsa kita
ora oleh iri ati, drengki, lan seneng fitnah wong liya. Sipat-sipat kasebut
kudu didohi, amarga sipat kasebut bisa nimbulake rasa pegel lan lara ati. Wong
kang lara ati bakal nglakokake apa wae malah-malah gelem nyilakani wong liya.
Kaya kang dilakokake Dewi Galuh dening adhine dhewe lan ngakibatake dheweke
ceblok lan tiwas ing jurang. Sipat-sipat kasebut kudu didohi supaya ora ana
ukum sebab-akibat, apa kang dilakokake bakal nemoni akibate.
b.
Wedhus lan Macan
Dadi, saka dongeng ing
ndhuwur bisa didudut akeh piwulang. Kaya ta kudu bisa netepi janji amarga yen
ora ditetepi bisa nuwuhake perkara anyar, seneng tetulung marang sapadha-padha,
ora kena sombong lan kemaki, banjur aja nyawang wong saka njabane wae, akal
bisa ngalahake okol.
c.
Kancil lan Merak
Kanggo dongeng antara Merak lan Kancil iki, bisa didudut
amanat kang bisa dijupuk yaiku:
1) Tansah syokur marang apa kang
diwenehake Gusti marang kita
2) Sadurunge tumindak apa wae, kudu
dipikir dhisik kanthi tenanan
3) Ora prelu sombong marang apa kang
diduweni, awit kabeh bakal bali marang kang nguwenehi (Gusti)
Sajrone cerita Merak lan Kancil iki ana pirang-pirang unsure
ekstrinsik, yaiku nile moral, nile agama, nile sosial lan nile kauripan saben
dinane.
1) Nile moral : Kancil kang ora bisa
dadi awake dhewe, akibate dheweke cilaka.
2) Nile agama : Merak nggambarake yen
dheweke minangka kewan kang tansah syokur marang Gustine.
3) Nile sosial : Minangka reriptan
Gusti, kudu tansah tulung-tinulung.
4) Nile kauripan : Tumindak apa wae
mesthi ana resikone/ganjarane.
d.
Pak Tani sing Beja
Amanat
sajrone dongeng “Pak Tani sing Beja” yaiku:
1) Sing
sabar nglakoni urip kepriye wae kahanane.
2) Ora
njupuk samubarang sing dudu duweke.
3) Teguh
marang niyate.
4) Kudu
nduweni sipat sabar lan jujur supaya uripe tentrem kayadene paribasan “wong
nandur mesthi ngundhuh” (nandur ala ngundhuh ala, nandur becik ngundhuh becik).
3. Pangetrape
Dongeng Minangka Sarana Panggulawenthah Tumrape Bocah
Nilai-nilai sing kinandhut sajroning dongeng yaiku kautaman
utawa moral lan panggulawenthah utawa didaktis. Nilai-nilai kasebut menehi
piwulang becik kanggo pamaca utamane bocah, kanthi nuduhake tumindak ala
utawa becik lan salah utawa bener sajroning carita.
Piwulang kautaman kasebut diwedharake
lumantar pesen-pesen sing sinurat apadene sumirat sajroningdongeng.
Kanthi pesen kautaman kasebut, diajab pamaca bisa ngetrapake sajrone urip
saben dinane,kayata ngowahi sipat ala dadi luwih becik. Pesen-pesen kautaman
ora winates cacahe, bisa gegayutan karosakabehe masalah ing urip bebrayan. Ing
tintingan iki pesen kautaman dibedakake dadi telu, yaiku pesenkautaman
sing gegayutan karo Pangeran, gegayutankaro bebrayan agung lan alam, sarta
pesen kautamansing gegayutan karo diri pribadine manungsa
iku dhewe.
Kapitayane
manungsa marang Pangeranendadekake manungsa nduweni landhesan kanggo pamikirane,
kanggo nemtokake patrap kang bener lan pener salaras karo norma agama.
Manungsa singnduweni kautaman becik ora bakal wani nyimpangsaka paugeran sing
wis ana ing batine, utamanemanungsa sing wiwit cilik wis mangerteni babagankasebut.
Kautaman sing gegayutan karo Pangerankayata nindakake ibadah, percaya (iman)
marangPangeran, pasrah, lan sukur.
Kautamane
manungsa sing gegayutan karo bebrayan agung ndadekake manungsa bisa
nindakakesesambungan sing becik kalawan manungsa liyane.Bab mau bisa dilakoni
kayata ngormati lan ngajenisapadha-padha. Masalah-masalah sajroningsesambungan
antarane manungsa siji lan sijine bisadiadhepi, kayata kekancan, kakulawargan,
lankasetyan. Kautaman sing gegayutan karo lingkungansosial ora bisa ninggalake
sesambungane manungsakaro alam. Kekarone kudu diduweni. Alam
minangka papan panggonan manungsa kudu dijaga landilestarekake murih ora
nganti ngrugekake manungsadhewe. Kautaman sing gegayutan karo bebrayan agunglan
jagad gumelar kayata tetulung, tata krama, patrape pemimpin sing becik,
tresna marang kewan, lannglestarekake alam.
Kautaman
sing diduweni manungsa ndadekakemanungsa isin nglakoni tumindak sing kleru.
Nilaikautaman sing gegayutan karo diri pribadi utawamanungsa iku dhewe akeh
cacahe, bisa arupa sabar,dhendham, meri, wedi, isin, lan sapanunggalane.Kanthi
anane kautaman mau manungsa bisa ngontrolawake dhewe kanthi tansah njaga
pikiran lantumindake supaya selaras karo norma kang lumaku ingmasyarakat.
D.
Panutup
Saka
andharan ing ndhuwur, nilai-nilai sing kinandhut sajroning
dongeng yaiku kautaman utawa moral lan panggulawenthah utawa didaktis.
Nilai-nilai kasebut menehi piwulang becik kanggo pamaca utamane bocah,
kanthi nuduhake tumindak ala utawa becik lan salah utawa bener sajroning
carita. Panggulawenthah tumrap bocah umume gegayutan karo bab
pendhidhikan moral. Pendhidhikan moral dibutuhake dibutuhake amarga ing jaman
saiki kahanan moral utawa akhlak generasi mudha wis wiwit rusak. Pendhidhikan
karakter yaiku sawijine upaya kanggo dhidhik bocah-bocah supaya bisa njupuk
keputusan kanthi wicaksana lan ngetrapake sajrone panguripan sabendina, saengga
dheweke bisa menehi pangaribawa kang becik marang lingkungane
Kapustakan
Aminuddin, 2011.
Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung:
Sinar Baru Algensindo.
Endraswara,
Suwardi. 2011. Metodologi Penelitian Sastra: Epistemologi, Model, Teori, dan
Aplikasi. Yogyakarta:
Caps.
Kesuma, Dharma, at. al. 2012. Pendidikan Karakter. Bandung: Rosda
Karya
Nurgiyantoro, Burhan. 2010. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta:
Gajah Mada University Press.
Posting Komentar