TANGGAP SASMITANE PARAGA WANITA
SAJRONE CERKAK KAWIYAK WADINE
ANGGITANE IMAM H.
(Dening: Ah. Syahrul Rahmat/12020114047-2012 B)

Wong Jawa kang nengenake babakan rasa, bisa nuwuhake daya nalar lan pangrasa sing landhep. Kerana nalar lan pangrasa sing landhep iku, bisa ndadeake wong sing peka utawa tanggap ing sasmita. Saengga wong sing bisa tanggap ing sasmita ora bakal kena bebaya lan bisa ngerti endi tumindak sing bener lan pener.
Wong sing duwe sipat peka cirine ora gampangan. Kaya ta ora gampang percaya sadurung bisa mbuktekake dhewe. Jalaran ing jaman saiki akeh wong sing kurang bisa pinercaya ngemban kuwajibane. Mula, kerana duweni sikep peka lan tanggap sasmita ora bakal kaapusi wong liya.  Kaya kang tanggap sasmitane paraga wanita sajrone cerkak Kawiyak Wadine anggitane Imam H. kang kapacak ing kalawarti Jaya Baya edhisi 36, I Mei 2014.
Cerita cekak Kawiyak Wadine anggitane Imam H. iki nyritakake tanggap sasmitane Bu Marlan, paraga wanita minangka eyange Putri, bayi sing disewakna Mbak Tumi marang wong kanggo dijak ngemis ing dalan. Sawijining dina Bu Marlan rada nggumun marang kahanane Putri sing awake belang ireng lan badane saya kuru. Kamangka Mbak Umi, ibune Putri ora tau telat nukokake susu lan bubur kanggo putrine. Kerana Bu Marlan curiga marang Mbak Tumi, banjur dheweke ngutus wayahe, Hary, kanggo nylidhiki tumindake Mbak Tumi. Tenan, Mbak Tumi jebul cida marang kuwajibane. Nalika Mbak Umi lan garwane budhal kerja, ana wong setengah tuwa njupuk Putri saperlu dijak ngemis. Mbak Tumi nyewakna Putri marang pawongan mau. Kerana tumindake, Mbak Tumi lan pawongan mau dicekel polisi lan diwenehi ukum pidana.
Miturut Abrams (sajrone Nurgiyantoro, 2007:165), paraga yaiku wong kang ana  sajroning karya fiksi kang dening pamaca digambarake nduweni nile moral lan pakulinan tartamtu kang kagambarake nalika guneman utawa tumindak.
Paraga ing cerkak Kawiyak Wadine iki yaiku Bu Marlan, minangka eyange Putri kang duweni watek tanggap ing sasmita. Putri, minangka bayi wayahe Bu Marlan. Mbak Tumi minangka baby siter-e Putri. Mbak Umi lan Mas Hendra minangka wong tuwane Putri. Hary, minangka wayahe Bu Marlan sing aneng Sidoarjo. Pak Kandar lan Bu Kandar minangka tangga jejer omahe Mbak Umi aneng kupang.
“Nanging awake kok saya kuru, gek raine kok kaya gosong kepanasen. Gek lehmu momong mbokjak menyang ngendi wae ta?” (JB, edhisi 35, April 2014, hlm.28)
….ora suwe panjenengane miring kaya ana tamu klesak-klesik karo Mbak Tumi ana teras njaba.Bu Marlan nginjen, pirsa ana wong wadon setengahtuwa klambine koplin masem lagi ngobrol karo Mbak Tumi. Neng pundake semampir jarit gendhongan kanggo nggendhong bayi….(JB, edhisi 35, April 2014, hlm.28)
“…kowe dolana menyang Surabaya, nyang omahe bulikmu…. Nangingdak wanti-wanti aja njujug omah. Njujuga daleme Bu Kandar sing manggone persis wetan omahe bulikmu. Supaya ora kadenangan wong omah, kowe liwata mburi. (JB, edhisi 35, April 2014, hlm.29)
Cuplikan ing ndhuwur nggambarake Bu Marlan sing tanggap sasmita nalika weruh kahanane putrid wayahe sing kondhisine kaya wong kurang gizi. Saliyane iku, Bu marlan uga duweni sikep peka nalika weruh Tumi lagi ngobrol karo kancane sing klambine kusem karo nggawa jarit gendhongan. Bu Marlan uga pinter anggone nyiasati lan nylidhiki kahanan sing satemene kanthi ngutus Hary, putra wayahe ing Sidoarjo supaya nyang omahe bulike liwat mburi. Watege Bu Marlan kagambarake dening pangripta lumantar gegunemane paraga marang wong liya lan panggambarane panulis dhewe.
…bayarane Mbak Tumi uga ora tau telat,malah asring diparingi uang tip kanggo njajan…(JB, edhisi 35, April 2014, hlm.28)
…ana wong wadon setengah tuwa nganggo koplin masem teka methuki Mbak Tumi. Hary weruh dhewe, yen Mbak Tumi masrahake putrid mnenyang mong wadon mau… (JB, edhisi 35, April 2014, hlm.29)
Manut pangakuane Mbak Tumi, saben dina Putri iku disewakne marang wong wadon setengah tuwa iku, kanthi dhuwit sewan skeet ewu rupiah. (JB, edhisi 35, April 2014, hlm.29)
Andharan ing ndhuwur nggambarake paraga Mbak Tumi sing cidra marang kuwajiban sing wus diamanatake marang dheweke. Mbak Tumi sing senajan dipercaya lan uga sering dienakna kanthi gaji sing ora tau telat lan asring ditambah, jebul isih nyewakna Putri marang pengemis kanthi pasewan skeet ewu rupiah. Pangripta anggone nggambarake paraga Mbak Tumi iki kanthi panggambaran saka paraga liya lan saka panulis dhewe.
“Inggih eyang, kula bidhal samenika. Nyuwun pangestunipun mugi-mugi khasil.” Mangkono ature Hary, banjur salim cium tangan saperlu budhal mundhi dhawuhe eyange. (JB, edhisi 35, April 2014, hlm.29)
“…Bu, kula nyuwun tolung. Kula dipun utus eyang putri, ndingkik  rencangipun Bu Lik. Kepengin ngertos kados pundi Mbak Tumi anggenipun momong Putri.” (JB, edhisi 35, April 2014, hlm.29)
Panulis nggambarake paraga Hary kaya andharan ing ndhuwur minangka paraga kang ngabekti marang eyange. Hary uga kormat marang wong liya. Buktine dheweke nyium astane eyange, uga njaluk palilah sadurung ndingkik Tumi marangBu Kandar. Anggone panulis nggambarake kanthi cara dialog langsung paragane.
Kaya ngapa nesune Mbak Umi lan Mas Hendra marang Tumi bareng ngerti critane kedadean iku. Jare Mbak Umi, “Kebangeten temen! Gek kurang apa lehku mbayari Tumi, kok cik mentalane isih gelem curang mental ngakali!” (JB, edhisi 35, April 2014, hlm.29)
Cuplikan ing ndhuwur minangka kuciwane Mbak Umi lan Mas Hendra marang Tumi. Iku waujud tressnane wong tuwa marang putrane, lan  uga bakal nglakoni apa wae kanggo putrane. Ning jebul kapercayan sing diwenehne marang Tumi oleh pinwales cidra.
Bu Kandar lan Pak Kandar uga diaturi pirsaperkarane, mula sabisa-bisa Pak Kandaruga pengin mbantu ngadhepi tindak-tanduke Mbak Tumi. Dene Hary disingitne ana jero kamare Mas Tony, supaya bisa nginjen kanthi cetha saka walike cendhela. (JB, edhisi 35, April 2014, hlm.29)
Bu Kandar lan Pak Kandar kagambarake minangka paraga kang seneng marang kabecikan. Buktine dheweke gelem mbiyantu Hary sing kepengin nyelidhiki tumindake Tumi sing nyurigakna. Anggone nggambarake panulis kanthi panggambarane dhewe lan dialoge karo paraga liya.
Miturut Nurgiantoro (2007:165), senajan paraga sajroning cerita mujudake paraga fiksi, paraga iku kudu urip kanthi cara kang wajar kaya manungsa kang nduweni pamikir lan pangrasa. Paraga uga manggoni panggonan kang mathuk minangka media kanggo nggambarake amanat, moral, utawa samubarang kang kanthi sengaja kepengin ditujokake marang pamaca dening panulis.
Wekasane, nasibe kulawargane Mbak Umi ing cekak Kawiyak Wadine anggitane Imam H. iki bisa kaslametake kerana Bu Marlan peka lan tanggap ing sasmita anggone nghadhepi Tumi sing nyidrani kapercayane Mbak Umi. Saka kene bisa didudut menawa kita peka marangkahanan ing lingkungan bebrayan lan gelem tangap sasmita, bokmenawa bisa uwal lan adoh saka perkara kang mbebayani lan uripe bisa luwih raharja lan mulya.



Daptar rujukan:
Nurgiyantoro, Burhan. 2007. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Cerita Cerkak Majalah Jaya Baya edhisi 36, I Mei 2014.
0 Responses

Posting Komentar